Na razie kierowcy mogą korzystać z odcinka drogi ekspresowej S-5 z Poznania do Gniezna. Skraca on czas jazdy o połowę w porównaniu z przemieszczeniem się po „starej piątce”, czyli drodze krajowej nr 5 (okołogodzinna jazda z Poznania do Gniezna). Na drogę S-5 przeniosła się większość samochodów ciężarowych, z korzyścią dla mieszkańców Łubowa, Pobiedzisk czy innych miejscowości na trasie. Teraz nadszedł czas na kontynuację budowy S-5 aż do granicy województwa wielkopolskiego z województwem kujawsko-pomorskim. Dzięki wybudowaniu 18,5-kilometrowego odcinka do Mielna (gmina Mieleszyn) kierowcy ominą Gniezno.
Jak wynika z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, „budowa stanowi kontynuację wschodniej obwodnicy Poznania, która została udostępniona kierowcom przed Mistrzostwami Euro 2012. (...) W wyniku budowy drogi ekspresowej znacznie ulegnie zmniejszeniu czas podróży pomiędzy Poznaniem a Bydgoszczą i Gdańskiem”.
Nowy odcinek będzie się składać z czterech mostów, pięciu wiaduktów (w tym dwa nad linią PKP), dziewięciu wiaduktów nad S5, a także jednego przejścia dla zwierząt w ciągu drogi krajowej nr 5. Po uzyskaniu wszelkich niezbędnych pozwoleń, w zeszłym roku rozpoczęły się prace związane z przygotowaniem budowy. W okolicach Modliszewka i Mielna wycięto hektary lasu w miejscu, w którym powstanie droga. Obecnie, pracę drogowców można dostrzec między Goślinowem a Łabiszynkiem w gminie Gniezno.
W grudniu 2014 roku poznański Oddział GDDKiA podpisał umowę na realizację inwestycji z Konsorcjum firm: Budimex S.A. oraz Ferrovial Agroman S.A. Campo de las Naciones. Jak wynika z informacji GDDKiA, umowa opiewa na ponad 476 mln zł. – Jest to zdecydowanie największa inwestycja, która jest finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego – przyznaje Paweł Arndt, poseł z gnieź-nieńskiej PO.
Termin realizacji tego zadania to 22 miesiące od dnia rozpoczęcia prac. – Wykonane zostaną także urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu, ogrodzenie drogi ekspresowej S5 na całym odcinku, przebudowy istniejącej sieci uzbrojenia terenu w tym między innymi: zabezpieczenie gazociągu jamalskiego, przebudowa dwóch linii 110kV, przebudowę sieci gazowej średniego ciśnienia – czytamy na stronie poznańskiego oddziału GDDKiA.
Budowa odcinka drogi ekspresowej z Gniezna do Mielna ma szansę na dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ ) perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014–2020.
– Prowadzone są następujące prace: wycinka drzew, karczowanie pni po wycince drzew przeprowadzonej przez Lasy Państwowe, zdjęcie warstwy humusu, wymiany gruntów, wykonywanie wykopów, wykonywanie nasypów, przebudowa kolizji drenarskich, wodociągowych, gazowych średniego ciśnienia, telekomunikacyjnych, energetycznych i kolizji kanalizacji sanitarnej – przyznaje Alina Cieślak z GDDKiA w Poznaniu. – Ponadto wykonawca wykonuje prace przygotowawcze związane z budowę obiektów mostowych oraz budowane są drogi dojazdowe do obiektów.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?