(© abcZdrowie)

O diecie bezglutenowej słyszał każdy, choć tylko osoby, które miały z nią do czynienia wiedzą, jak trudno jest wytrwać w jej założeniach.

Ścisłe przestrzeganie zasad diety bezglutenowej wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, ale jest stanowczo zalecane osobom chorym na celiakię lub uczulonym na gluten. Pozostałe osoby nie tylko nie muszą, ale wręcz nie powinny eliminować produktów bogatych w gluten ze swojego jadłospisu.

Czym jest gluten?

Mianem glutenu określa się białko roślinne, pochodzące z ziaren zbóż: owsa, żyta, jęczmienia i pszenicy. Substancja ta występuje w wielu produktach spożywczych, przede wszystkim w żywności zawierającej mąkę (wchodzący w jej skład gluten odpowiada za kleistość mąki po kontakcie z wodą), choć nie brak jej również w przyprawach, wędlinach, sosach, czekoladzie i jogurtach. Dlaczego gluten jest dodawany do tak różnych wyrobów? Odpowiedź jest zaskakująca – gluten na długo zachowuje zapachy, dzięki czemu znalazł zastosowanie jako nośnik dla różnego rodzaju aromatów. Gluten występuje nawet w niektórych środkach farmakologicznych.

Szerokie wykorzystanie glutenu w przemyśle spożywczym ma swoje minusy – osoby, które ze względów zdrowotnych muszą wyeliminować z diety produkty zawierające tę substancję, stoją przed nie lada wyzwaniem.

Kiedy dieta bezglutenowa to konieczność?

Jednym z głównych wskazań do stosowania diety bezglutenowej jest celiakia – choroba przyczyniająca się do uszkodzenia kosmków jelitowych i zmniejszonego wchłaniania składników odżywczych przez organizm. Objawy celiakii, takie jak spadek łaknienia, niedowaga, stolce o nieprzyjemnym zapachu i wzdęcie brzucha, pojawiają się zwykle we wczesnym okresie dzieciństwa. Należy wóczas zmodyfikować dietę małego pacjenta, eliminując z niej wszystkie produkty zawierające gluten. U osób dorosłych celiakia może doprowadzić do problemów z miesiączką i niepłodności, a niepodjęcie jej leczenia może przyczynić się do rozwoju choroby nowotworowej w układzie pokarmowym.

Dieta bezglutenowa jest niezbędna również w przypadku alergii na gluten. U niemowląt i małych dzieci uczulenie manifestuje się świądem skóry i jej przesuszeniem. Natomiast dorośli dotknięci problemem alergii na gluten doświadczają zwykle biegunki lub pokrzywki. Czasami pojawia się również katar oraz wymioty. Co warte podkreślenia, alergia na gluten zazwyczaj ustępuje samoistnie, ale do tego czasu wykluczenie pokarmów zawierających tę substancję z jadłospisu jest konieczne.

Wytyczne w diecie bezglutenowej

Zasady diety bezglutenowej można by streścić w zaledwie dwóch słowach: „eliminacja glutenu”. W praktyce jest to jednak nieco bardziej skomplikowane. Przede wszystkim osoby zmuszone do stosowania diety bezglutenowej powinny wnikliwie czytać skład nabywanych produktów i wybierać te, które nie mają w sobie nawet śladowych ilości glutenu. Warto uświadomić sobie, że osoby uczulone na gluten lub chore na celiakię mogą sięgać po opracowane z myślą o nich produkty bezglutenowe, dzięki czemu pokarmy takie jak ciastka, makaron i pieczywo nie muszą zniknąć z ich jadłospisu. Jak rozpoznać produkt bezglutenowy? Na jego opakowaniu widnieje znak przekreślonego kłosa (to międzynarodowy symbol żywności bez glutenu).

Dietetycy od lat promują umiejętne bilansowanie diety i przestrzegają przed wykluczaniem z jadłospisu całych grup żywności. W przypadku nietolerancji glutenu niespożywanie produktów zbożowych, bogatych w węglowodany złożone, jest jednak konieczne, mimo iż wiąże się z większą podatnością na niedobory składników odżywczych. Aby im zapobiec, należy wzbogacić swoją dietę o duże ilości owoców i warzyw, które chronią przed zaparciami i uzupełniają ewentualne braki żelaza i witamin.

Partnerem serwisu jest


Czytaj także

    Komentarze (6)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    kasia (gość)

    Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu.
    Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe, ale pomógł mi w tym polecając mi świetny program konsultant Wellness(idealnafigura.com/gberes), schudłam zdrowo, bezpiecznie, co najważniejsze utrzymuje już ponad rok świetną figurę.Każdej to polecam