Droga ekspresowa S5: Odcinek z Radomick do Kaczkowa do 2017 roku?
Droga ekspresowa S5 na odcinku z Radomicka do Kaczkowa ma 28 kilometrów długości. Inwestor, czyli poznański oddział GDDKiA podzielił przedsięwzięcie na dwa etapy. Pierwszy ma obejmować fragment z Radomicko – Leszno Południe, a drugi to Leszno Południe – Kaczkowo.
>>Zobacz też: Droga Ekspresowa S5 - roboty stanęły, bo wykonawca zbankrutował
- Postępowanie przetargowe zostanie przeprowadzone dla obydwóch zadań w trybie przetargu ograniczonego, który składa się z dwóch etapów, a mianowicie z pierwszego etapu, czyli tak zwanej wstępnej kwalifikacji, podczas której wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po zakończeniu tego etapu zamawiający (Oddział Poznań) zaprosi wybranych wykonawców do składania ofert cenowych (drugi etap postępowania). Po wyłonieniu wykonawcy zostanie podpisana umowa na realizację zadania - wyjaśniają urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu.
Charakterystyka I odcinka: Radomicko – Leszno Południe, 19 kilometrów
(opis GDDKiA Poznań)
- Czas realizacji zadania to 25 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Wyłonienie wykonawcy, podpisanie umowy oraz rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kwartał 2014 roku. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu nastąpić ma w drugiej połowie 2017 roku.
- W ramach umowy wykonawca wybuduje drogę ekspresową S5 o długości ponad 19 kilometrów, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, 2 węzły drogowe w ciągu drogi S5: węzeł ,,Świeciechowa”, węzeł ,,Leszno Zachód” (d. węzeł „Leszno”).
- Zadanie obejmie również przebudowę dróg w związku z budową obiektów inżynierskich zapewniających bezkolizyjny przejazd nad i pod nimi, budowę równoległych dróg dojazdowych dla obsługi przyległego terenu, budowę 1 Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP I „Wilkowice Zachód” po stronie zachodniej, budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym: 1 most w ciągu drogi S5 (będący jednocześnie przejściem dla zwierząt średnich), 6 wiaduktów w ciągu drogi S5 (w tym 1 zespolony z przejściem dla zwierząt średnich oraz 2 nad liniami kolejowymi), 6 wiaduktów drogowych nad drogą S5, 1 kładka dla pieszych łącząca MOP-y, 1 przejazd pieszo – rowerowy pod DK12, 1 przejście dolne dla zwierząt pod drogą S5.
Charakterystyka II odcinka: Leszno Południe - Kaczkowo, 9,5 kilometra
(opis GDDKiA Poznań)
- Wykonawca na realizację tego zadania będzie miał maksymalnie 23 miesiące od dnia zawarcia umowy. Wyłonienie wykonawcy, podpisanie umowy oraz rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kwartał 2014 roku. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu nastąpić ma w IV kwartale 2016 roku lub w II kwartale 2017 (w zależności od terminu realizacji).
- W ramach umowy wykonawca wybuduje drogę ekspresową S5 o długości 9,5 kilometra, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, 1 węzeł drogowy w ciągu drogi S5: węzeł ,,Leszno Południe”, łącznik klasy GP pomiędzy węzłem ,,Leszno Południe” a drogą krajową nr 5. Zadanie obejmie również przebudowę dróg w związku z budową obiektów inżynierskich zapewniających bezkolizyjny przejazd nad i pod nimi, budowę równoległych dróg dojazdowych dla obsługi przyległego terenu, budowę 8 obiektów inżynierskich, w tym: 1 most w ciągu drogi S5 (będący jednocześnie przejściem dla zwierząt średnich ), 4 wiadukty drogowe nad drogą S5, 1 przejście górne dla zwierząt (ekodukt) nad drogą S5, 2 wiadukty w ciągu łącznika ( 1 wiadukt nad linią kolejową), budowę przepustów ( w ciągu drogi S5, w ciągu dróg poprzecznych i dojazdowych ), budowę urządzeń ochrony środowiska, m.in. przejście dla zwierząt dużych (ekodukt) nad drogą S5, przejść dla zwierząt średnich i małych, ekranów ochronnych, budowę odwodnienia drogi ekspresowej S5 i pozostałych dróg, budowę oświetlenia na węzłach drogowych.
Jak zapowiada poznańska GDDKiA, jeszcze w tym roku ogłoszony ma zostać przetarg na odcinek drogi ekspresowej S5 z Głuchowa do Wronczyna o długości około 16 kilometrów.
Nie wiadomo jeszcze natomiast, kto dokończy odcinek ekspresowej ,,piątki" z Kaczkowa do Korzeńska, gdzie prace stanęły w czerwcu tego roku po bankructwie głównego wykonawcy - austriackiego koncernu Alpine Bau. Przetarg na dokończenie inwestycji ogłoszono na początku października. Oferty cenowe można składać do połowy listopada. Potem jeszcze postępowanie przetargowe trzeba będzie rozstrzygnąć, czyli zweryfikować oferty i wybrać tę najkorzystniejszą.
Tak więc nie ma raczej szans, by nowy wykonawca wszedł na plac budowy jeszcze w tym roku. Robót drogowych nie można bowiem prowadzić w okresie zimowym, tj. od 15 grudnia do 15 marca. Kontrakt przewiduje, że na dokończenie tego 29-kilometrowego odcinka S5 drogowcy będą mieli osiem miesięcy. Po sześciu miesiącach od podpisania umowy auta mają już tamtędy jeździć. Wynika z tego, że pierwsi kierowcy pojadą odcinkiem Kaczkowo - Korzeńsko dopiero we wrześniu 2014 roku. To spore opóźnienie, bo z pierwotnych zapowiedzi wynikało, że ten etap prac zakończy się latem 2013 roku.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?