Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jerzy Berlik odpowiada Miastu ws. dróg: "Prezydent traktuje Powiat jak podległą jednostkę"

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
9 listopada wiceprezydent Jarosław Grobelny skierował do przewodniczącego Rady Powiatu Gnieźnieńskiego pismo, w którym wyraża swoje niezadowolenie z postawy przedstawicieli starostwa ws. dróg.

Jerzy Berlik odpowiada Miastu ws. dróg: "Prezydent traktuje Powiat jak podległą jednostkę"
Więcej na temat pretensji Miasta możecie przeczytać TUTAJ. Jaka jest wersja starostwa?
- Stwierdzenie prezydenta o tak dużym zaangażowaniu w kosztach przebudowy ulicy Konikowo nie odzwierciedla stanu faktycznego, gdyż przydzielenie lokali mieszkalnych rodzinom, które należało wysiedlić na ulicy Konikowo było obowiązkiem miasta, a nie powiatu - przyznaje wicestarosta Jerzy Berlik w piśmie do przewodniczącego Iglińskiego. - Fakt, że część mieszkań została przydzielona po złożeniu sprawy do sądu przez firmę TRANSPOST S.A. jako użytkownika wieczystego działki, na której znajdowały się budynku do rozbiórki, świadczy o braku chęci miasta do szybkiej realizacji przebudowy ul. Konikowo.

Jerzy Berlik przypomina, że 4 lipca dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg przesłał prezydentowi informację o wartości inwestycji na Konikowiu i poprosił o zwiększenie dofinansowania zgodnie z notatką ze spotkania z dnia 23 września 2016 roku. Prezydent poinformował, że podejmie decyzję w tej sprawie na początku IV kwartału tego roku. - Do wtorku nie wpłynęła żadna informacja z Urzędu Miejskiego o zwiększeniu dofinansowania wspólnie realizowanej inwestycji - zaznacza J. Berlik.

- Zdaniem zarządu brak uzupełnienia dofinansowania w 50% tej inwestycji unieważnia zapisy z notatki ze spotkania i wywiązania się z podziału kosztów następnych przedsięwzięć wymienionych w notatce oraz podważa prawdziwość deklaracji o współpracy przez miasto. Prezydent nie traktuje powiatu jako partnera, tylko jak podległą jednostkę, o czym świadczy pismo z 19 lipca oraz porozumienie - dodaje. Chodzi o pismo do starosty, w którym Tomasz Budasz powołując się na notatkę ze spotkania przesłał podpisane jednostronnie przez siebie porozumienie. - W sprawie treści porozumienia i kwoty finansowania tej inwestycji przez powiat nie było żadnych rozmów czy konsultacji. Wynika z tego, że powiat ma dofinansować 682 500 zł za odcinek o długości ok. 100 mb skróconej przebudowy ul. Reymonta ze względu na planowaną inwestycję miasta - zaznacza J. Berlik. 9 sierpnia Jerzy Szczepański, dyrektor PZS, odesłał oryginały niepodpisanego porozumienia wyjaśniając, co należy zrobić przed podpisaniem takiej treści porozumienia. Dalej wicestarosta Berlik opisuje to, że 26 września prezydent poinformował starostę, że szacunkowy koszt tej inwestycji wynosi 1,8 mln zł, a termin wykonania to 2019 rok.

Berlik dodaje, że nie można mówić o wycofaniu się ze wspomnianej inwestycji na Dalkoskiej, bowiem pismem z dnia 9 października poinformowano o harmonogramie robót, a obecnie budżet jest na etapie opracowania na 2018 rok. Co do oświetlenia przejść dla pieszych na Wrzesińskiej, wicestarosta deklaruje, że jedno już zostało zrealizowane, a drugie będzie wykonane w 2018 roku.

Miejskie inwestycje za pieniądze powiatu?
- Kolejnym przykładem jednostronnego podejścia prezydenta do współpracy z zarządem powiatu jest pismo z 25 października 2016 roku w sprawie przebudowy skrzyżowania ulic Chudoby-Żwirki i Wigury-św. Michała-bł. Jolenty z propozycją dofinansowania 40% wartości inwestycji przez powiat, gdzie miasto po modernizacji będzie miało cztery włączenia do skrzyżowania, a powiat tylko jedno - ulicę Chudoby - wyznaje Berlik, który przypomina, że 18 listopada starosta Tarczyńska poinformowała prezydenta Budasza, że taka współpraca nie odzwierciedla udziału w kosztach inwestycji.

Jerzy Berlik podaje jeszcze jeden przykład „narzucania Zarządowi Powiatu współudziału w finansowaniu inwestycji”. Chodzi o pismo z 20 listopada, w którym prezydent Tomasz Budasz zwraca się z prośbą o uczestniczenie w kosztach przebudowy skrzyżowania ulic: Witkowskiej, Warszawskiej (wojewódzkich), Wrzesińskiej (powiatowej) i Składowej (miejskiej). - Przebudowa tego skrzyżowania, zgodnie z ustawą o drogach publicznych, jest w kompetencji Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Zarząd Powiatu nie widzi potrzeby dofinansowania tej przebudowy, skoro jest to również inwestycja dla nowo budowanej galerii przy Witkowskiej i Składowej - przyznaje J. Berlik. - W latach ubiegłych przy drodze powiatowej na Gdańskiej firmy budujące „Galerię Gniezno” i sklep „Lidl” wykonały przebudowę skrzyżowania i wjazdów na skrzyżowanie typu rondo na własny koszt. W uzgodnieniu i pod nadzorem Powiatowego Zarządu Dróg zostało spisane stosowne porozumienie. Tak powstały dwa nowe ronda bez kosztów powiatu. Z tych informacji wynika duża ingerencja prezydenta i narzucanie realizacji swoich obietnic kosztem powiatu. Zarząd powiatu jest gotowy do współpracy, lecz na jasnych partnerskich zasadach - zaznacza wicestarosta.

***
Prognoza pogody dla Wielkopolski na 30 listopada:

źródło: TVN Meteo/x-news.pl.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto