Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Muzeum w Gnieźnie jeszcze bardziej nowoczesne!

Informacja prasowa
Dawid Stube/Fotostube
Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie oraz zespół QRtag prowadzą wspólny projekt polegający na testowaniu i udoskonalaniu systemu do tworzenia mobilnych aplikacji wspomagających zwiedzanie. To wyjątkowe w skali europejskiej rozwiązanie jest efektem współpracy wielkopolskich informatyków i gnieźnieńskich muzealników.

Być może zastąpi ono drogie i ograniczone w przekazie, dotychczas stosowane w muzeach audio przewodniki, a w wielu przypadkach nawet całe systemy audiowizualne. Rozwiązanie to może pogodzić zarówno sceptyków jak i entuzjastów rozwiązań multimedialnych w muzeach. Pierwsze testy z udziałem zwiedzających odbyły się w MPPP
w Gnieźnie podczas tegorocznej Nocy Muzeów. Potrwają one do początku października.

Indywidualny Przewodnik Mobilny muzealny QRtag składa się z aplikacji na urządzenia mobilne oraz – to rozwiązanie nowatorskie – panelu administracyjnego działającego w środowisku www, do którego obsługi nie jest potrzebny informatyk. Jest to narzędzie, które stanowi nowoczesne i praktyczne uzupełnienie wystaw, bez ingerencji w ich aranżację. Aplikacji oferujących wirtualne przewodniki czy ułatwiających zwiedzanie lub wycieczki jest wiele. Novum polega na tym, że system QRtag pozwala na samodzielne tworzenie takich przewodników, przez muzealników. Mało tego, system pozwala na nieograniczoną ilość aktualizacji treści. To bardzo wygodne rozwiązanie zastępujące zarówno drogie systemy audio przewodników jak i różnorodne ekrany ustawiane dotychczas w przestrzeni ekspozycji.

Projekt QRtag jest jednym z najbardziej innowacyjnych w swojej dziedzinie. Umożliwia przekazywanie treści pisanych, wideo, dźwiękowych i graficznych (w tym także w technologii 3D), adresowane jest dla wszystkich odwiedzających muzea. Treść wprowadzana może być w nieskończonej ilości języków. Przewodnik dostosowany jest także dla osób niepełnosprawnych – dla osób niewidomych i niedowidzących, czy dla niesłyszących. Są to grupy, którym do tej pory muzea niewiele mogły zapewnić udogodnień. Możliwości modyfikacji, plastyczność, różnorodność form przekazu czyni QRtag również przydatnym narzędziem edukacji muzealnej dla dzieci i młodzieży, ale również w edukacji szkolnej realizowanej po za muzeum.

Nawiązanie współpracy pomiędzy Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, a twórcami aplikacji QRtag wzięło się właśnie z potrzeby stworzenia uniwersalnego programu do samodzielnej produkcji aplikacji do wystaw na urządzenia mobilne. Projekt QRtag jest więc spotkaniem muzealników i świata technologii mobilnych. Z praktyki wystawienniczej wiadomo, że są treści, na które czasem nie ma miejsca w aranżacji ekspozycji; materiały, które nie znajdą się w katalogach wystaw itp. – a które mogłyby zainteresować zwiedzających, wzbogacając zarówno ich wiedzę, jak i sferę doznań czy przeżyć podczas wizyty w muzeum.

Nasz projekt polega na pilotażowym sprawdzaniu z udziałem zwiedzających funkcjonalności i użyteczności przewodnika dostępnego na urządzenia mobilne. Jego treść stanowią atrakcyjne dodatki: zdjęcia i teksty komentarza uzupełniające ekspozycję. Dzięki obserwacji zachowań zwiedzających, ich opiniom, które notujemy m.in. z wykorzystaniem specjalnej ankiety, zebranym doświadczeniom podczas tworzenia przez nas mobilnego przewodnika – przeprowadzamy wszechstronną analizę nowego rozwiązania dla instytucji kulturalnych.
Projekt testowy zainicjowany został przy okazji tegorocznej Nocy Muzeów w MPPP w Gnieźnie. Przewodnik dostosowany został do wystawy czasowej pn. Wytwórczość dawna na ziemiach polskich. Już w dniu/nocy swojego debiutu cieszył się on ogromnym zainteresowaniem (odnotowano kilkaset pobrań). Pierwsi odbiorcy chętnie dzielili się swoimi uwagami, zdając sobie sprawę z tego, że mają one wpływ na dalsze ulepszanie aplikacji. Wkrótce do MPPP w Gnieźnie zapraszane będą kolejne grupy docelowe potencjalnych użytkowników aplikacji. Jeśli wszystko się powiedzie, być może w przyszłym roku polscy muzealnicy będą mieli możliwość wykorzystania tego przewodnika w swoich muzeach.

Samo Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie jest jednym z prekursorów wykorzystywania aplikacji mobilnych. W roku 2013 wydało aplikację mobilną „W gnieźnieńskim grodzie”. Była to pierwsza tego typu aplikacja w Polsce – interaktywna wirtualna makieta grodu gnieźnieńskiego, wykonana w technologii 3D i Augmented Reality (rzeczywistości rozszerzonej). Dzięki niej można zobaczyć przestrzenny model wczesnośredniowiecznego Gniezna i obejrzeć jego wybrane elementy (np. wnętrze katedry gnieźnieńskiej, chaty mieszkalnej i wiele innych). Aplikacja ta jest laureatką wielu branżowych nagród m.in. Mobile Trends Awards 2013 – w kategorii aplikacja mobilna dla edukacji.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto