Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Parowozownia Gniezno ma szansę zostać Narodowym Muzeum Kolejnictwa

Sona Ishkhanyan
O taką szansę walczy senator Robert Gaweł z Gniezna. Petycja w tej sprawie została wysłana do premier Beaty Szydło.

Parowozownia Gniezno ma szansę zostać Narodowym Muzeum Kolejnictwa

Powołany w ubiegłym roku zespół, zajmujący się ochroną zabytków,na czele którego stanął senator Robert Gaweł wspólnie z PKP Cargo SA oraz Polską Akademią Nauk zorganizowali 27 marca konferencję, na której przedstawione zostały wyniki prac. Podczas konferencji, w której brało udział 117 osób, senator Robert Gaweł przedstawił treść petycji do pani premier Beaty Szydło w sprawie utworzenia Narodowego Muzeum Kolejnictwa. Okazją ku temu ma być zbliżająca się 100. rocznica odzyskania niepodległości.

Jak twierdzi senator, podczas dyskusji na konferencji, dr hab. Zbigniew Tucholski z PAN pozytywnie odniósł się do senackich ustaleń: - Koncepcja przedstawiona przez Pana Senatora dotycząca Narodowego Muzeum Kolejnictwa jest ze wszech miar słuszna - powiedział i dodał: "Jest bardzo słusznym rozwiązaniem aby wykorzystać zaplecze trakcji parowej czyli dawną parowozownię, zabytki techniki w oryginalnym anturażu (…) lokalizacja NMK w dawnej parowozowni jest ze wszech miar słuszna i tutaj jeśli chodzi o koncepcję gnieźnieńską jest to obiekt o bardzo dużej wartości; jest to obiekt unikatowy jeśli chodzi o zachowanie oryginalnej substancji". Z kolei profesor Uniwersytetu Wrocławskiego z Zakładu Historii Kultury Materialnej Miron Urbaniak określił gnieźnieńską parowozownię jako: „największą chronioną wpisem do rejestru zabytków”.

-Konkluzje konferencji w sprawie zagospodarowania parowozowni w Gnieźnie są pozytywne. Wyraźne zaakcentowanie tego miejsca jako potencjalnej lokalizacji Narodowego Muzeum Kolejnictwa przez szereg prelegentów będzie cenne w procesie planowania nowych funkcji dla tego terenu - mówił R. Gaweł. Jednocześnie zaznaczył, że petycja nie oznacza automatycznego utworzenia muzeum w Gnieźnie. -Powinna być sygnałem do intensyfikacji działań lokalnych w tym zakresie, bo może być to jedyną szansą na powstanie Narodowego Muzeum Kolejnictwa - mówił.

- Podsumowując całość muszę powiedzieć, że działania w tym kierunku rozpoczęliśmy bardzo późno. Powinniśmy o nich pomyśleć jeszcze 10 lat temu, kiedy spółki PKP wynosiły się z Gniezna. Koncepcja utworzenia muzeum w Gnieźnie miałaby większe szanse,gdyby nie wypracowana już koncepcja zbudowania w Warszawie na Odolanach, czegoś czego muzeum nie możemy nazwać, ale zagarnia nam najlepszy zasób historyczny. Tam ma powstać obiekt pod nazwą Stacja Muzeum. Nie chcemy obalać tej koncepcji, ale uważamy, że 120 mln zł na obiekt, który nie będzie Narodowym Muzeum Kolei, to za dużo - podkreślił senator. Na koniec dodał, że wciąż mamy duże szanse, by koncepcja utworzenia muzeum w Gnieźnie została zrealizowana. Na koniec senator zadeklarował dalsze działanie w celu pozyskania partnerów dla tej inicjatywy. -Praca, którą wykonujemy powoduje, że coraz więcej osób jest w tej sprawie zaangażowanych - mówił.

Dodatkowo przypomnijmy, że 25 czerwca odbędą się pierwsze warsztaty urbanistyczno – planistyczne, których celem jest stworzenie spójnej koncepcji zagospodarowania 25 ha terenów kolejowych znajdujących się w centrum miasta, obejmujących m.in. obszar parowozowni. Warsztaty są otwarte dla wszystkich mieszkańców. Już dziś możecie zgłosić swój udział. Więcej w tym temacie znajdziecie tutaj oraz tutaj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto