Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Problem z urlopem, czyli gdy hotel jest od morza dalej niż podali w folderze

Sona Ishkhanyan
Renata Boborowska-Paszczak, powiatowy rzecznik konsumentów.
Renata Boborowska-Paszczak, powiatowy rzecznik konsumentów. Paweł Brzeźniak
Z Renata Boborowską-Paszczak, powiatowym rzecznikiem konsumentów w Gnieźnie, rozmawia Sona Ishkhanyan.

Problem z urlopem, czyli gdy hotel jest od morza dalej niż podali w folderze

Jakie są najczęstsze oszustwa w okresie wakacyjnym?Na co szczególnie mają zwrócić uwagę konsumenci?
- Coraz więcej konsumentów wie, że każdą wycieczkę, która jest niezgodna z umową, jaką zawarli z biurem podróży, mogą reklamować. Również oferty typu last minute czy frist minute. Każdy turysta zanim zapłaci za wakacyjny wyjazd powinien dokładnie przeczytać umowę. Umowa powinna zawierać informację z kim ją zawieramy, czyli kto jest organizatorem wycieczki. Może być tak ,że imprezę kupujemy u agenta a organizatorem jest inne biuro podróży. Ma to duże znaczenie w przypadku składania reklamacji, ponieważ należy złożyć ją u organizatora wycieczki a nie u agenta.

Co z biurami podróży? Jak często gnieźnianie spotykają się z oszustwami tej branży? Jakiego rodzaju są te oszustwa?
- Zdarza się, że turyści wracający z wakacji zagranicznych składają reklamacje , zarzucając organizatorom turystyki niedopełnienie obowiązków. Zarzuty dotyczą najczęściej zakwaterowania w innym hotelu, niż przewidywała umowa, ilości i jakości posiłków, podwyższenia ceny wycieczki, kategorii obiektu zakwaterowania.Najwięcej spraw dotyczy rozbieżności pomiędzy tym, czego konsument się spodziewał a co zastał na miejscu. Na przykład mieszkaniec Pobiedzisk zawarł umowę z biurem podróży ,której przedmiotem była wycieczka na Kretę. Konsument otrzymał folder, na którym było widać, że hotel leży blisko morza. Na miejscu okazało się ,że warunek ten nie został spełniony, ponieważ hotel był znacznie oddalony od morza. W takiej sytuacji konsument ma podstawę do złożenia reklamacji.

Wybierając biuro podróży, na co szczególnie mamy zwrócić uwagę, by uniknąć nieuczciwości?

Jeżeli w trakcie wyjazdu konsument stwierdza wadliwe wykonanie umowy , powinien o tym niezwłocznie powiadomić wykonawcę usługi oraz organizatora imprezy. Na złożenie reklamacji po powrocie do kraju klient ma maksymalnie 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej. Tyle samo czasu ma biuro na pisemne ustosunkowanie się do reklamacji. Jeśli tego nie zrobi, uważa się ,że uznano reklamację za uzasadnioną.

Jak wygląda kwestia reklamacji zakupionych wycieczek z biur podróży?
Reklamacja usługi powinna być złożona na piśmie. Ważne jest by już w trakcie wycieczki dokumentować wszystkie niezgodności z umową np. stan pokoju , hotelu ., odległość od plaży. Zdjęcia oraz zeznania innych uczestników wycieczki mogą posłużyć jako dowód w procesie reklamacji. Aż do powrotu z wycieczki należy przechowywać foldery i katalogi zawierające informacje dotyczące imprezy. Informacje w nich zawarte stają się częścią umowy , gdy nie zawierała ona odmiennych postanowień. Składając reklamację konsument powinien określić jakie są jego oczekiwania. Pomóc w tym może tabela frankfurcka- dokument , który wskazuje jaki wpływ procentowy na cenę mogą mieć określone niedogodności np. monotonny jadłospis , nienadające się do spożycia posiłki czy hałas w nocy. Konsument może się spodziewać obniżenia ceny wycieczki lub zniżki na kolejne imprezy ale to turysta decyduje o tym czego żąda od biura podróży. #Biura podróży podlegają wpisowi do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Biuro podróży , które jest stroną umowy o usługi turystyczne powinno figurować w rejestrze prowadzonym przez marszałka województwa. Nadzorem nad branżą turystyczną zajmują się marszałkowie województw oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki.

Czy wiedziałeś o tych talentach celebrytów?

Źródło: Cover Video/x-news

***
Powiatowy Rzecznik Konsumentów urzęduje w Starostwie Powiatowym w Gnieźnie, gdzie można zwrócić się ze sprawą, którą chcemy rozwiązać. Renata Boborowska-Paszczak zajmuje się sprawami, których zakres jest bardzo szeroki: od zwykłych zakupów w sklepie, poprzez sprawy związane z usługami telekomunikacyjnymi, skończywszy na oszustwach związanych z wyjazdami wakacyjnymi. Podczas spotkania z rzecznikiem powinniśmy pamiętać o zgromadzeniu całej potrzebnej dokumentacji. Kontakt do rzecznika: (061) 424 07 26
adres mailowy: [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto