Każdy rodzic chce, aby jego dziecko rozwijało się prawidłowo. Nie zawsze jednak tak się dzieje. Czasami występują u dziecka pewne zaburzenia, które powodują , że możemy mówić o nieharmonijnym albo wręcz nieprawidłowym przebiegu rozwoju. Specjaliści opracowali listę niepokojących objawów, które mogą zaobserwować rodzice, aby w odpowiednim czasie podjąć kroki do usprawniania swojej pociechy.
A więc co powinno niepokoić rodzica:
1. U sześciomiesięcznego dziecka:
a) nie patrzy na rodziców/ rodzeństwo,
b) nie odwzajemnia uśmiechu,
c) nie angażuje się w zabawę swoim ciałem (dłońmi, stopami, włosami, ustami),
d) nie utrzymuje sztywnej główki w pozycji pionowej,
e) nie obraca się na boki, z brzucha na plecy,
f) nie podąża wzrokiem za osobą, przedmiotem,
g) nie odwraca głowy za znajomą osobą,
h) nie odwraca głowy w kierunku źródła dźwięku,
i) nie reaguje na nagły, głośny hałas.
2. U rocznego dziecka:
a) nie odróżnia obcych osób, nie wykazuje niepokoju wobec nich,
b) nie gaworzy (nie łączy identycznych dźwięków- sylab, np. nababa, nanana itp.),
c) nie naśladuje prostych gestów, zabaw,
d) nie utrzymuje zabawki w ręku,
e) nie wyciąga rączki do znajomej osoby,
f) nie okazuje uczuć (radości, złości, zadowolenia),
g) nie chwyta zabawek i nie bawi się nimi,
h) nie angażuje się w proste zabawy z przedmiotami,
i) nie siedzi samodzielnie (z podparciem).
3. U dwuletniego dziecka:
a) nie reaguje na swoje imię,
b) nie naśladuje prostych zabaw z użyciem zabawek,
c) nie rozumie i nie wykonuje poleceń (np. nie podaje przedmiotów, nie robi pa pa),
d) nie poszukuje zabawki, która zniknęła za zasłoną,
e) nie chodzi samodzielnie,
f) nie manipuluje przedmiotami (nie bawi się, nie przekłada z ręki do ręki),
g) nie szuka przedmiotów znajdujących się w pokoju (nie wskazuje, np. pokaż gdzie jest miś),
h) nie wydaje dźwiękonaśladowczych odgłosów (np. bum- bum, hau- hau).
4. U trzyletniego dziecka:
a) nie inicjuje zabawy,
b) nie bawi się prostymi zabawkami w sposób zgodny z ich przeznaczeniem,
c) nie jest ciekawe i badawcze, nie interesuje się otaczającym je światem,
d) nie wykorzystuje mowy do komunikacji,
e) nie rozpoznaje podstawowych części ciała i elementów twarzy.
To tylko niektóre z możliwych symptomów, które powinny niepokoić rodzica w rozwoju swojego dziecka.
Terapia wspomagająca rozwój może pomóc
Warto wtedy skorzystać z pomocy specjalistów. Jedną z możliwości jest podjęcie terapii w ramach tzw. Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD). Są to działania i aktywności przeznaczone dla dzieci od urodzenia do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. Terapia WWRD ma na celu niwelowanie różnic w rozwoju pomiędzy dzieckiem z zaburzeniami a dziećmi uznanymi za rozwijające się prawidłowo.
W zajęciach takich mogą uczestniczyć dzieci, u których podejrzewa się różnego typu nieprawidłowości rozwojowe. Na przykład autyzm, niedosłuch, problem ze wzrokiem, problemy z nawiązywaniem relacji społecznych, problemy komunikacyjne np. opóźniony rozwój mowy czy problemy z wykonywaniem czynności samodzielnie przez dziecko, niepełnosprawność intelektualna, psychoruchowa, dziecko z Zespołem Downa, czy FAS (płodowy zespół alkoholowy). Podczas pracy metody dobierane są indywidualnie do potrzeb dziecka.
Są to między innymi zajęcia logopedyczne, integracja sensoryczna ,opieka psychologa, zajęcia z pedagogiem.
Terapia WWRD może przynieść bardzo dobre rezultaty w przypadku dzieci z zaburzeniami. Duże znaczenie ma ich atrakcyjna forma i indywidualny charakter spotkań, dzięki czemu specjalista skupiony jest całkowicie na jednym dziecku.
Wspomaganie rozwoju dzieci powinno być podjęte jak najwcześniej. Jego istotą jest dostarczanie fachowej, wszechstronnej i systematycznej pomocy psychologicznej i pedagogicznej, aby wesprzeć rozwój dziecka we wszystkich sferach funkcjonowania.
Pomoc udzielana we wczesnym dzieciństwie pozwala nie tylko skutecznie kompensować występujące u dziecka dysfunkcje i deficyty, ale także zapobiega pojawianiu się zaburzeń rozwoju o charakterze wtórnym.
Podstawą do objęcia dziecka zajęciami WWR jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Opinię tę wydaje zespół orzekający z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
A zatem co powinni zrobić rodzice, którzy chcą, aby ich dziecko zostało objęte wspomaganiem rozwoju?
- zgłosić się do poradni psychologiczno- pedagogicznej,
- wypełnić wniosek o wydanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju,
- zgłosić się w poradni z dzieckiem na badania w ustalonym terminie,
- po otrzymaniu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju zgłosić się do wybranej placówki prowadzącej takie wspomaganie.
SOSW 1 zaprasza na bezpłatne konsultacje
Terapia WWRD jest terapią całkowicie bezpłatną, dotowaną z ministerstwa edukacji i realizowaną zarówno przez publiczne, jak i prywatne jednostki systemu oświaty. Oznacza to, że bezpłatne wczesne wspomaganie rozwoju mogą organizować placówki takie jak:
• szkoły specjalne,
• specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i wychowawcze,
• placówki rewalidacyjno-wychowawcze,
• poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym specjalistyczne, w których powołano zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
• prywatne oraz publiczne przedszkola i szkoły podstawowe,
Na naszym lokalnym gnieźnieńskim rynku jednym z miejsc, gdzie odbywają się takie zajęcia w ramach zajęć specjalistycznych Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka jest Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 przy ul . Żwirki i Wigury 27.
W najbliższym czasie 27 kwietnia i 15 czerwca odbędą się tam bezpłatne konsultacje skierowane są do dzieci z zaburzeniami w rozwoju, z tzw. nieharmonijnym rozwojem.
Podczas tych konsultacji Rodzice będą mogli skorzystać z porad specjalistów : logopedy, neurologopedy, terapeuty integracji sensorycznej, terapeuty karmienia , psychologa itd. Specjaliści wskażą możliwości wsparcia dziecka oraz przekażą niezbędne informacje.
Liczba miejsc ograniczona. Rodzice wraz z dzieckiem umawiani są na konkretną godzinę.
Obecnie prowadzone są zapisy pod numerem telefonu 61 426 14 22.
Co powinno niepokoić w zachowaniu małego dziecka? Specjaliści z SOSW podpowiadają
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?