Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co powinno niepokoić w zachowaniu małego dziecka? Specjaliści z SOSW podpowiadają

SOSW 1, opr. HK
Specjaliści ze Szkolnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego podpowiadają, jakie objawy mogą niepokoić w zachowaniu małych dzieci. Te zachowania mogą świadczyć o tym, że Twoje dziecko może potrzebować terapii wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Każdy rodzic chce, aby jego dziecko rozwijało się prawidłowo. Nie zawsze jednak tak się dzieje. Czasami występują u dziecka pewne zaburzenia, które powodują , że możemy mówić o nieharmonijnym albo wręcz nieprawidłowym przebiegu rozwoju. Specjaliści opracowali listę niepokojących objawów, które mogą zaobserwować rodzice, aby w odpowiednim czasie podjąć kroki do usprawniania swojej pociechy.
A więc co powinno niepokoić rodzica:

1. U sześciomiesięcznego dziecka:

a) nie patrzy na rodziców/ rodzeństwo,
​b) nie odwzajemnia uśmiechu,
​c) nie angażuje się w zabawę swoim ciałem (dłońmi, stopami, włosami, ustami),
​d) nie utrzymuje sztywnej główki w pozycji pionowej,
​e) nie obraca się na boki, z brzucha na plecy,
​f) nie podąża wzrokiem za osobą, przedmiotem,
​g) nie odwraca głowy za znajomą osobą,
​h) nie odwraca głowy w kierunku źródła dźwięku,
​i) nie reaguje na nagły, głośny hałas.

2. U rocznego dziecka:

​a) nie odróżnia obcych osób, nie wykazuje niepokoju wobec nich,
​b) nie gaworzy (nie łączy identycznych dźwięków- sylab, np. nababa, nanana itp.),
​c) nie naśladuje prostych gestów, zabaw,
​d) nie utrzymuje zabawki w ręku,
​e) nie wyciąga rączki do znajomej osoby,
​f) nie okazuje uczuć (radości, złości, zadowolenia),
​g) nie chwyta zabawek i nie bawi się nimi,
​h) nie angażuje się w proste zabawy z przedmiotami,
​i) nie siedzi samodzielnie (z podparciem).

3. U dwuletniego dziecka:

​a) nie reaguje na swoje imię,
​b) nie naśladuje prostych zabaw z użyciem zabawek,
​c) nie rozumie i nie wykonuje poleceń (np. nie podaje przedmiotów, nie robi pa pa),
​d) nie poszukuje zabawki, która zniknęła za zasłoną,
​e) nie chodzi samodzielnie,
​f) nie manipuluje przedmiotami (nie bawi się, nie przekłada z ręki do ręki),
​g) nie szuka przedmiotów znajdujących się w pokoju (nie wskazuje, np. pokaż gdzie jest miś),
​h) nie wydaje dźwiękonaśladowczych odgłosów (np. bum- bum, hau- hau).

4. U trzyletniego dziecka:

a) nie inicjuje zabawy,
​b) nie bawi się prostymi zabawkami w sposób zgodny z ich przeznaczeniem,
​c) nie jest ciekawe i badawcze, nie interesuje się otaczającym je światem,
​d) nie wykorzystuje mowy do komunikacji,
​e) nie rozpoznaje podstawowych części ciała i elementów twarzy.
To tylko niektóre z możliwych symptomów, które powinny niepokoić rodzica w rozwoju swojego dziecka.

Terapia wspomagająca rozwój może pomóc

Warto wtedy skorzystać z pomocy specjalistów. Jedną z możliwości jest podjęcie terapii w ramach tzw. Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD). Są to działania i aktywności przeznaczone dla dzieci od urodzenia do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. Terapia WWRD ma na celu niwelowanie różnic w rozwoju pomiędzy dzieckiem z zaburzeniami a dziećmi uznanymi za rozwijające się prawidłowo.

W zajęciach takich mogą uczestniczyć dzieci, u których podejrzewa się różnego typu nieprawidłowości rozwojowe. Na przykład autyzm, niedosłuch, problem ze wzrokiem, problemy z nawiązywaniem relacji społecznych, problemy komunikacyjne np. opóźniony rozwój mowy czy problemy z wykonywaniem czynności samodzielnie przez dziecko, niepełnosprawność intelektualna, psychoruchowa, dziecko z Zespołem Downa, czy FAS (płodowy zespół alkoholowy). Podczas pracy metody dobierane są indywidualnie do potrzeb dziecka.

Są to między innymi zajęcia logopedyczne, integracja sensoryczna ,opieka psychologa, zajęcia z pedagogiem.
Terapia WWRD może przynieść bardzo dobre rezultaty w przypadku dzieci z zaburzeniami. Duże znaczenie ma ich atrakcyjna forma i indywidualny charakter spotkań, dzięki czemu specjalista skupiony jest całkowicie na jednym dziecku.

Wspomaganie rozwoju dzieci powinno być podjęte jak najwcześniej. Jego istotą jest dostarczanie fachowej, wszechstronnej i systematycznej pomocy psychologicznej i pedagogicznej, aby wesprzeć rozwój dziecka we wszystkich sferach funkcjonowania.

Pomoc udzielana we wczesnym dzieciństwie pozwala nie tylko skutecznie kompensować występujące u dziecka dysfunkcje i deficyty, ale także zapobiega pojawianiu się zaburzeń rozwoju o charakterze wtórnym.
Podstawą do objęcia dziecka zajęciami WWR jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Opinię tę wydaje zespół orzekający z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

A zatem co powinni zrobić rodzice, którzy chcą, aby ich dziecko zostało objęte wspomaganiem rozwoju?
- zgłosić się do poradni psychologiczno- pedagogicznej,
​- wypełnić wniosek o wydanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju,
​- zgłosić się w poradni z dzieckiem na badania w ustalonym terminie,
​- po otrzymaniu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju zgłosić się do wybranej placówki prowadzącej takie   wspomaganie.

SOSW 1 zaprasza na bezpłatne konsultacje

Terapia WWRD jest terapią całkowicie bezpłatną, dotowaną z ministerstwa edukacji i realizowaną zarówno przez publiczne, jak i prywatne jednostki systemu oświaty. Oznacza to, że bezpłatne wczesne wspomaganie rozwoju mogą organizować placówki takie jak:

• szkoły specjalne,
• specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i wychowawcze,
• placówki rewalidacyjno-wychowawcze,
• poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym specjalistyczne, w których powołano zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
• prywatne oraz publiczne przedszkola i szkoły podstawowe,

Na naszym lokalnym gnieźnieńskim rynku jednym z miejsc, gdzie odbywają się takie zajęcia w ramach zajęć specjalistycznych Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka jest Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 przy ul . Żwirki i Wigury 27.
W najbliższym czasie 27 kwietnia i 15 czerwca odbędą się tam bezpłatne konsultacje skierowane są do dzieci z zaburzeniami w rozwoju, z tzw. nieharmonijnym rozwojem.

Podczas tych konsultacji Rodzice będą mogli skorzystać z porad specjalistów : logopedy, neurologopedy, terapeuty integracji sensorycznej, terapeuty karmienia , psychologa itd. Specjaliści wskażą możliwości wsparcia dziecka oraz przekażą niezbędne informacje.

Liczba miejsc ograniczona. Rodzice wraz z dzieckiem umawiani są na konkretną godzinę.
Obecnie prowadzone są zapisy pod numerem telefonu 61 426 14 22.

Co powinno niepokoić w zachowaniu małego dziecka? Specjaliści z SOSW podpowiadają

Co powinno niepokoić w zachowaniu małego dziecka? Specjaliśc...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto