MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ekspresem z Poznania do Leszna, Konina i Gniezna. Spora zmiana w Kolejach Wielkopolskich

Wraz z grudniowym rozkładem jazdy na kolei, podróżnych Kolei Wielkopolskich czeka wprowadzenie kilku połączeń ekspresowych. Na razie dotyczy to trzech wielkopolskich miast.

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego odpowiada na apele samorządowców i wprowadza udogodnienia dla pasażerów. Na razie dotyczy to trzech miast: Leszna, Konina i Gniezna.

Będą to połączenia pociągów pospiesznych jadących z prędkością 160 km/h i zatrzymujących się na wzór PKP IC tylko na największych stacjach. Jedna para połączeń realizowana będzie na linii Poznań Gł.- Leszno w następujących godzinach:

- Poznań Gł. 21.15 – Leszno 22.05 (postoje: Poznań Dębiec, Mosina, Czempiń, Kościan)- Leszno 18.14- Poznań Gł. 19.02. ( postoje jw.)

Jak informuje portal rynek-kolejowy.pl, "szacowany czas jazdy - 48 oraz 50 minut będzie o kilkanaście minut krótszy niż ten osiągany przez pociągi Kolei Wielkopolskich czy Polregio, natomiast przyspieszony kurs KW pojedzie też o kilka lub kilkanaście minut dłużej niż pociągi PKP Intercity, które pokonują ten dystans w czasie 34-40 minut".

Pociągi pospieszne zostały zaplanowane również na linii Poznań Gł.- Konin oraz Poznań Gł. – Gniezno w następujący sposób:- Poznań Gł. 19.05 – Gniezno 19.45 (postoje: Poznań Garbary, Pobiedziska)- Gniezno 20.35 – Poznań 21.10 (postoje jw.)- Poznań Gł. 18.30 – Konin 19.30 ( postoje: Poznań Garbary, Swarzędz, Kostrzyn Wlkp., Września, Strzałkowo, Słupca)- Konin 19.50 – Poznań Gł. 20.50 ( postoje jw.).

Bardzo mnie cieszy możliwość, która pojawiła się dzięki połączeniom ekspresowym Kolei Wielkopolskich. Mam nadzieję, to rozwiązanie - które zaoszczędzi cenny czas pasażerów - będzie cieszyło się dużym zainteresowaniem podróżnych

- przyznaje Michał Powałowski, prezydent Gniezna.

Jakub Rösler z portalu rynek-kolejowy.pl zaznacza, że "w przypadku trasy z Konina do Poznania czas przejazdu przyspieszonego pociągu KW będzie rewelacyjny, bowiem ma on wynieść godzinę, podczas gdy inne pociągi KW na tej trasie pokonują ją w czasie co najmniej godziny i 33 minut. Nowe połączenie KW pokona ten odcinek w czasie, w którym pokonują go pociągi PKP Intercity (nie licząc ekspresów do Berlina oraz Szczecina) i to mimo tego, że pociąg regionalnego przewoźnika zatrzyma się na większej liczbie stacji niż składy dalekobieżne".

Kształt i ostateczna oferta przewozowa ustalona zostanie przez PKP PLK  w zależności od możliwości technicznych  linii i wniosków wszystkich Przewoźników. W tej chwili zostały złożone wnioski i następuje trasowanie pociągów przez PKP PLK

- zaznacza Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu UMWW.

Województwo zabezpieczyło w budżecie większą kwotę pieniędzy – z roku na rok zresztą zwiększa pulę przeznaczoną na przewozy kolejowe, które z zasady są nierentowne i wymagają dopłacania. W 2023 roku z budżetu województwa wydatkowano około 320 milionów złotych na ten cel, plus gminy wielkopolskie dołożyły kolejne kilkanaście milionów, w tym roku za to przewiduje się skierowanie na przejazdy kolejowe 350 mln złotych i kolejnych ponad 20 mln z budżetu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, do którego dokłada się m.in. miasto Gniezno.

Nowy tabor jaki zasili wielkopolskie koleje spodziewany jest najwcześniej dopiero w 2025 roku, mają to być cztery pociągi elektryczne, i do tego nie można wykluczyć, czy któryś z nich nie będzie oddany dopiero w 2026 roku. Samorząd przewiduje też podwyżkę cen biletów - na poziomie około trzech procent.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto