Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Forum Lokalnego Biznesu w Gnieźnie

Paweł Brzeźniak
W czwartek w Hotelu Ibis w Gnieźnie odbyło się Forum Lokalnego Biznesu organizowane przez Polska Press Grupę, Gnieźnieński Tydzień i portal gniezno.naszemiasto.pl

Forum Lokalnego Biznesu w Gnieźnie

Zebranych przywitał Łukasz Cieśliński, redaktor prowadzący "Gnieźnieńskiego Tygodnia". - Znam wielu z państwa i wiem, że w bardzo profesjonalny sposób prowadzicie swoje biznesy, również z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Spotkaliśmy się tutaj, żeby porozmawiać o tym, jak ważne tego rodzaju narzędzia są ważne dla rozwoju przedsiębiorstwa. Z pewnością, dyskusje, jakie będą się tutaj toczyć, przyczynią się do rozwoju lokalnego biznesu - dodał.

- Nasze dwa główne portale, naszemiasto.pl i gloswielkopolski.pl to absolutni liderzy w regionie. Średnio, każdego miesiąca, mamy niemal milion odsłon na portalu gniezno.naszemiasto.pl. Poza tym, w Gnieźnie jest jeszcze kilka innych portali, co pokazuje, że to miasto dobrze rozwija się pod względem komunikacji w internecie - powiedział na wstępie Marek Rodwald, prezes poznańskiego oddziału Polska Press Grupy.

Następnie głos zabrał Bogdan Kaczorowski, menedżer i doradca zarządzania, ekspert w zakresie kreowania i wdrażania strategii w przedsiębiorstwach, Instytut Biznesu Rodzinnego, który przedstawił prezentację na temat „Strategia na czas chaosu. Jak budować wygrywające strategie w erze nowych technologii, Internetu, internacjonalizacji i … ciągłych zmian?”. - Świat biznesu zmienia się w sposób dynamiczny, w taki sposób, jakiego nie było dotychczas w historii. Dzisiaj w półtora roku można dowolną branżę wywrócić do góry nogami. Można to zrobić przy pomocy technologii. Jesteśmy świadkami absolutnej rewolucji w świecie nowoczesnych technologii. Musimy się do niej przystosować - przyznał B. Kaczorowski.

Prelegent skupił się na analizie nowoczesnych platform internetowych, które dają duże możliwości dla wielu ludzi na świecie. Przykładem jest choćby Spotify, czyli serwis muzyki cyfrowej, który zapewnia dostęp do milionów utworów, czy też Coursera - ten serwis udostępnia masowe otwarte kursy online prowadzone przez uniwersytety i instytuty naukowe z całego świata. Postęp technologii prowadzi także do rozwoju robotów. - Przewiduje się, że za 10 lat 30% wszytskich miejsc pracy zajmą roboty - przyznał B. Kaczorowski.

Życie bez smartfona?
- Czy wyobrażamy sobie, żeby wyjść z domu bez smartfona? To ważniejsze niż klucze do domu czy notes. Tam jest wszystko. Jeśli nasz biznes nie będzie w smartfonie, to go nie ma. Do tego istotne jest korzystanie z tzw. "chmur", bo nie jesteśmy w stanie na innych nośnikach mieć taki ogrom zasobów dyskowych - mówił B. Kaczorowski. - Jesteśmy w przededniu rewolucji tzw. "Internetu rzeczy". Bak on America prognozuje, że do 2020 roku do internetu będzie podłączonych 38 mld urządzeń. Ta technologiczna rewolucja odbywa się w USA i Chinach i jest na razie dostępna dla bogatych ludzi, ale to lada moment dotrze także do nas - dodał.

W dalszej części spotkania odbyła się debata poprowadzona przez Bogdana Koczorowskiego, w której udział wzięli: Tomasz Budasz - Prezydent Miasta Gniezna, Beata Tarczyńska - Starosta Powiatu Gnieźnieńskiego, dr Hubert Paluch - Rektor Gnieźnieńskiej Szkoły Wyższej Milenium, Piotr Lisewski - Członek Zarządu firmy Trepko sp. z o.o., Przemysław Stróżewski - BZ WBK o. Gniezno, Michał Kałuża - właściciel firmy Finexpert, który reprezentował także Wielkopolską Izbę Przemysłowo-Handlową.

- Powiat jest zainteresowany w tym, żeby wspierać rozwój biznesu w naszym regionie. Możemy to robić w pośredni sposób, poprzez szkolnictwo zawodowe. Powołaliśmy Centrum Kształcenia Praktycznego, które jest wiodącym podmiotem w szkolnictwie zawodowym - przyznała starosta Beata Tarczyńska. - Zorganizowaliśmy konferencję, podczas której intensywny był dialog na temat szkolnictwa zawodowego. Jesteśmy w przededniu pozyskania 11 mln złotych na szkolnictwo zawodowe. Mamy także projekt "Ze szkoły na rynek pracy". Skupiamy się na tym, żeby na rynek pracy trafiały wykwalifikowane osoby. Służą ku temu klasy patronackie, a przykładem jest klasa "Meble Gniezno". Współpracujemy m.in. z Veluxem, który umożliwia płatne praktyki czy staże - przyznała starosta, która dodała, że w starostwie znajduje się bezpłatny punkt wspierania biznesu. Został otwarty w lutym i do tej pory udzielono 130 porad.

- Przedsiębiorcy są tak samo istotnym elementem rozwoju miejskiego, jak każdy inny. Mamy strefę ekonomiczną, dzisiaj ma ona 30 ha. Wszystkie podmioty, które u nas zakładają swoje firmy, są traktowane po partnersku. Rozmawiamy z kolejnymi podmiotami, które chcą wejść do Gniezna - przyznaje prezydent Tomasz Budasz. - W momencie, kiedy przedsiębiorstwa poszukują pomocy, mogą liczyć na ulgi. Od zeszłego roku firmy włączają się w wydarzenia przez nas organizowane. Mowa m.in. o Królewskim Festiwalu Artystycznym. Bardzo ważna jest też obsługa i współpraca. Stworzenie odpowiedniego klimatu jest ogromnie ważne. W Urzędzie Miasta mamy Wydział Rozwoju Miasta i tam każdy inwestor jest otoczony indywidualną pomocą - dodał.

Jak przyznał Piotr Lisewski z firmy Trepko, branża robotyki i automatyzacji jest tą, która bardzo szybka się zmienia. - Obawiam się, czy szkolnictwo będzie za tym nadążać - przyznał. - Szkoły stale dostosowują się do bieżących potrzeb. Możemy liczyć na duże zewnętrzne wsparcie finansowe, dlatego bądźmy dobrej myśli - mówiła starosta Beata Tarczyńska. - Nie jest tak, że uczelnie wyższe kształcą bezrobotnych. To nie jest kwestia powtarzania pewnych sloganów medialnie - podkreślił dr Hubert Paluch, rektor GSW Milenium. - Trzeba dać szansę kształcenia osobom w takich kierunkach, w jakich chcą. Teraz stawiamy na szkolnictwo zawodowe, ale za chwilę może się okazać, że będzie tak jak w USA, czyli że znów będzie zapotrzebowanie na absolwentów kierunków humanistycznych - dodał.

Michał Kałuża przyznał, że wspólnie z samorządami realizowana jest pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw. - Współpracujemy także z WBK odnośnie tego, jak młodzi ludzie mogą pozyskiwać środki na swoją działalność gospodarczą. Coraz częściej zgłaszają się nie tylko nowe firmy, ale też te, które od kilku lat działają na rynku pracy. Bardzo często przedstawiamy naszym klientom, z jakimi problemami muszą się zmierzyć ze względu na m.in. zmieniające się przepisy prawa. Pomagamy także rolnikom ze względu na formalności, które coraz częściej ich spotykają - powiedział M. Kałuża.

Część debaty dotyczyła rozwoju gospodarczego Gniezna na tle Poznania. - Gniezno jest warte Poznania. To jest dobry slogan dla jednego, jak i drugiego miasta - podkreślił prezydent Tomasz Budasz. Bogdan Koczorowski dodał, że Gniezno powinno stawiać na dwa aspekty, czyli technologię, rozumianą jako możliwość pracy zdalnej,a także akcentowanie przyjemności mieszkania w mieście średniej wielkości, jak Gniezno. Z kolei dr Hubert Paluch zaznaczył, że nie brakuje przypadków, że studenci z Poznania, po bardzo dobrych uczelniach z tego miasta, wybierają naukę właśnie w Gnieźnie.

Uczestnicy spotkania pytali m.in. o rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w Gnieźnie i powiecie. - Klimat w kraju nie jest dobry dla rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego. Partnerzy i podmioty gospodarcze faktycznie stają się partnerami. Myślimy m.in. o budownictwie mieszkaniowym w ramach PPP - powiedział prezydent Tomasz Budasz.

Podczas dyskusji nie mogło zabraknąć wątku nowoczesnych technologii. - To duża szansa dla naszej firmy. Próbujemy "wskakiwać do tego pociągu". Jesteśmy o krok od tego, żeby technologie przygotowywały harmonogram produkcji - mówił Piotr Lisewski z firmy Trepko. - Wszystkie jednostki organizacyjne są połączone światłowodem, więc też podejmujemy istotne działania w zakresie nowych technologii. Do tego składanie wniosków elektronicznych jest w zasadzie oczywistością - dodała Beata Tarczyńska. - Powinniśmy być aktywni na portalach społecznościowych, bo tam są nasi klienci czy partnerzy. Osobom, które mówią, że nigdy nie założą konta na Facebooku, mówię, aby najlepiej poszły na emeryturę - dodał dr Hubert Paluch.

Druga część forum rozpocznie się o 13:30. Pierwszą prelekcję pn. "Facebook i inni, czyli media społecznościowe w biznesie: jak osiągać cele sprzedażowe i marketingowe poprzez obecność́ marki w nowych mediach" przedstawił Maciej Kierzek, prezes Zarządu SocialIdea, ekspert w zakresie wykorzystania nowych technologii w biznesie.

O kanale YouTube i produkcji contentu video jako skutecznym narzędziu marketingowym dającym przewagę rynkową opowiedział Jarosław Manelski, koordynatorzy projektu mediów społecznościowych Ros Media.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto