Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gniezno. Co dalej z ruchem dwukierunkowym dla rowerów na jednokierunkowych ulicach miasta?

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
Google Street View
Bardzo istotnym elementem poprawy dostępności oraz promowania przesiadki na rower będzie wprowadzenie rozwiązań dobrze znanych już w innych miastach, a mianowicie możliwości ruchu dwukierunkowego dla rowerów po ulicach nominalnie jednokierunkowych.

W naszym mieście jest wiele takich ulic, które poprzez dwukierunkowy ruch dla rowerów znacznie poprawiałyby komunikację dla tego środka transportu, skracałyby dojazd do punktów docelowych i z pewnością dałyby dodatkowy impuls do przesiadki na rower, z uwagi na takie udogodnienie i możliwość szybszego dojazdu. Z uwagi na parametry ulic w większości przypadków dróg gminny sprowadzałoby się to do oznakowania pionowego w postaci dodatkowych tabliczek T-22 oraz piktogramów P-27 na jedni co jest rozwiązaniem niskokosztowym, a dającym wielki efekt.

- Doświadczenia miast już od lat stosujących takie możliwości pokazuje, że jest to rozwiązanie skuteczne i efektywne, prowadzące do wzrostu ilości użytkowników tego środka transportu. Oczywiście w początkowej fazie wdrażania takich rozwiązań w miastach, które ich dotychczas nie mają występuje okres wzmożonego zagrożenia w ruchu z uwagi na konieczność przystosowania się do nowości, jeżeli jednak działania takie są poprzedzone dobrą kampanią informacyjną, a samo wdrożenie zaczyna się od ulic w obszarach tzw. uspokojonego ruchu (ST30) i jest wykonane prawidłowo to ryzyka te są zminimalizowane. Jeżeli zostanie to wykonane w celu poprawy warunków dla ruchu rowerowego, a nie tylko żeby zrobić to dla zrobienia to jestem przekonany, że przy intensywnym wsparciu środowiska rowerowego (o co jestem skłonny apelować) odniesie to sukces

- przyznaje Szymon Zieliński, społecznik, ekspert ds. transportu i bezpieczenstwa ruchu drogowego.

Takie zmiany są proponowane na ulicach: Dąbrówki, Grzybowo (ul. Łącznica do 3 Maja), Wawrzyńca, Czystej, Moniuszki i Łubieńskiego, Chociszewskiego i Jasnej, Park Kościuszki (od Pocztowej do bramy Mal-Lak i dalej do UM), Cieszkowskiego. W dalszej kolejności takie ulice jak: Bilskiego, Sobieralskiego, Łazienki, dr. wew. w "ringu" przez os. K. Wielkiego (zwłaszcza do szkoły), ulice na os. Grunwaldzkim np. Wachtla, 28 Grudnia, czy wreszcie Odonica, Przemysława, Ziemowita.

- Dobrze byłoby również wprowadzić to jako standard, że na każdej ulicy jednokierunkowej, która jest obejmowana np. przebudową lub remontem są stosowane takie założenia, że dla ruchu rowerowego będzie to ulica jednokierunkowa. Z tego co pamiętam, ten postulat jest zawarty w opracowanej przez miasto koncepcji dróg rowerowych tak więc oprócz budowy dróg (za co jeszcze raz dziękuję) czas na mniejsze, ale nie mniej ważne działania usprawniające ruch rowerowy w naszym mieście

- dodaje S. Zieliński.

Ta kwestia rzeczywiście jest zamieszczona w wykonanej na początku 2020 r. dokumentacji pn. „Koncepcja tras rowerowych w Gnieźnie".

- Mam świadomość, że takie działanie jest niezbędne do dalszego rozwoju infrastruktury rowerowej, dlatego już podjęte zostały kroki w tym kierunku. W ubiegłym roku została wykonana dokumentacja pn. „Przebudowa chodników na ul. Grzybowo w Gnieźnie" i w niej zawarta jest zmiana organizacja ruchu umożliwiająca poruszanie się rowerzystom w kierunku odwrotnym. Dodatkowo Miasto Gniezno prowadzi korespondencję z Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w sprawie wprowadzenia kontraruchu na drodze serwisowej ul. Poznańskiej na odcinku od ul. Swarzędzkiej do ul. Bluszczowej. Aktualnie oczekujemy na odpowiedź od ww. zarządcy drogi wojewódzkiej

- wyjaśnia Jarosław Grobelny, zastępca prezydenta Gniezna.

Dalej J. Grobelny podkreśla, że "początkowe wdrażanie przedmiotowych rozwiązań wiązać może się ze zwiększoną liczbą niebezpiecznych sytuacji, stąd jako zarządca drogi musimy wziąć odpowiedzialność i takie zmiany wprowadzać sukcesywnie oraz z odpowiednią rozwagą".

- Zgadzam się również z twierdzeniem, że ważnym aspektem jest kampania informacyjna i jej przeprowadzenie również jest planowane. (...) Wprowadzenie kontraruchu rowerowego, zgodnie z ,,Koncepcja tras rowerowych w Gnieźnie - uzupełnienie do dokumentacji", uzależnione jest od sposobu parkowania na danych ulicach. (...) Na chwilę obecną nie ma możliwości wprowadzenia ruchu rowerowego w odwrotnym kierunku na ulicy, gdzie dopuszczone jest parkowanie skośne lub prostopadłe. Stwarza to zbyt duże zagrożenie dla rowerzystów. Mając na uwadze powyższe, prócz wspomnianych wyżej ulic Grzybowo oraz drogi serwisowej ul. Poznańskiej (po uzyskaniu zgody od WZDW) w bieżącym roku planowane jest wprowadzenie kontraruchu na ul. Głębokiej, ul. Artyleryjskiej, ul. Malwowej oraz na fragmencie ul. Warzywnej. Całe zjawisko będzie bacznie obserwowane zarówno w aspekcie społecznym, ale przede wszystkim w kontekście bezpieczeństwa, zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu. Po przeanalizowaniu ww. aspektów będą podejmowane decyzje o wprowadzeniu kontraruchu rowerowego na kolejnych ulicach. Nadmienię również, że wiele jednokierunkowych ulic, przy dopuszczeniu ruchu rowerowego w obu kierunkach wymagałoby zmiany sposobu parkowania. Po doświadczeniach związanych z przeprowadzonymi konsultacjami dot. zmiany organizacji ruchu na ul. Warszawskiej należy do każdej ulicy podejść indywidualnie i brać pod uwagę dobro zarówno rowerzystów, ale także kierowców, mieszkańców naszego miasta. (...) Planowane jest sukcesywne wprowadzanie kolejnych ulic jednokierunkowych z dopuszczeniem ruchu rowerowego w obu kierunkach, ale uzależnione jest to od sytuacji na ulicach, które planujemy udostępnić w pierwszej kolejności

- zaznacza zastępca prezydenta Gniezna.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto