Gniezno: Konsultacje o przyszłości parowozowni i terenów pokolejowych

Mikołaj Stopczyński
Mikołaj Stopczyński
Mikołaj Stopczyński
W piątek i sobotę na nieużytkach kolejowych odbyły się spacery badawcze. Dyskutowano na nich o przyszłości kompleksu parowozowni i zagospodarowania obszaru terenów pokolejowych do ul. Pod Trzema Mostami.

Spotkania odbyły się z uwagi na prace nad planem zagospodarowania przestrzennego tak zwanych terenów pokolejowych, które rozciągają się od kompleksu parowozowni do ul. Pod Trzema Mostami. Podzielono je na oprowadzenie po niedostępnych zazwyczaj budynkach przy ul. Składowej oraz prezentację koncepcji, które powstały w 2017 roku na warsztatach charrette wspartych przez XCity Investment.

Spacer badawczy rozpoczął się od parowozowni. Choć część na co dzień dostępna dla zwiedzających prezentowała się przyzwoicie, kolejne miejsca ukazywały prawdziwą skalę problemu. Lata nieużytkowania doprowadziły parowozownię do fatalnego stanu. Uczestnicy spaceru mogli obejrzeć zniszczony dach, wybite szyby czy niszczejące stropy. Przekonali się, jak wiele funduszy potrzebnych jest, by wyremontować cały kompleks. Na terenach pokolejowych znajduje się również szereg budynków w różnym stanie, w tym dawna olejownia, tokarnia z jednym kompletnym urządzeniem czy zabytkowy żuraw.

Mieszcząca się bliżej wiaduktu młodsza hala wachlarzowa jest częściowo zadbana dzięki staraniom stowarzyszenia Parowozownia Gniezno. Docelowo to ona miałaby zostać w pełni przeznaczona celom muzealnym. Od kilku lat działacze podejmują próby otwarcia muzeum kolejnictwa, które w 2016 roku przestało funkcjonować w Warszawie. W czasie spaceru zwracano uwagę na zadbanie zarówno o ekspozycje dla miłośników kolejnictwa jak i atrakcje dla rodzin z dziećmi.

Drugą halę wachlarzową oraz okoliczne budynki w projekcie przewidziano na cele komercyjne. Miałyby ona mieścić punkty usługowe takie jak gastronomia, fitness, biura oraz hotele. Część wolnej przestrzeni przeznaczono na parkingi, place i małe skwery. Z kolei tereny położone na wschód od parowozowni miałyby częściowo posłużyć pod zabudowę mieszkalną zawierającą kilka kondygnacji, zaś przy ulicy Słonecznej przewidziano miejsce pod hale przemysłowe z możliwością budowy bocznicy kolejowej.

Przedstawione plany zakładają powstanie nowych rozwiązań komunikacyjnych. Jest to przede wszystkim nowy tunel pieszo-rowerowy, prowadzący pod torami. Miałby on rozpoczynać się na zachód od dworca i łączyć się z peronami oraz parowozownią. W projekcie przewidziane jest również przedłużenie ulicy Składowej, która miałaby łączyć się z ul. Słoneczną. To przy niej miałyby powstać obiekty przemysłowe oraz zabudowa wielorodzinna.

Będzie to kosztowne przedsięwzięcie. Zaprezentowane wyliczenia remontu niektórych elementów parowozowni sięgają kilkudziesięciu milionów złotych. Przedstawione koncepcje skonfrontowano z opiniami przybyłych mieszkańców, którzy dopytywali m.in. o powstanie nowego parkingu przy dworcu oraz obszary przy ul. Konikowo. Szczegóły znajdują się na konsultacje.gniezno.eu.

Astronauci amatorzy polecieli w kosmos

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie