Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gniezno. "Południowa obwodnica" Gniezna coraz bliżej

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
Gniezno. "Południowa obwodnica" Gniezna coraz bliżej
Gniezno. "Południowa obwodnica" Gniezna coraz bliżej Google Street View
W środę, 29 września Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu podpisał ze spółką COLAS Polska umowę na budowę ponad 2-kilometrowej drogi łączącej drogę wojewódzką nr 260 z drogą krajową nr 15 w Gnieźnie.

Spis treści

Umowę podpisali Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu i Nicolas Benoist, wiceprezes zarządu COLAS Polska. W uroczystości udział wzięli Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Jarosław Grobelny, zastępca prezydenta Gniezna, senator Paweł Arndt i Michał Glejzer, przewodniczący Rady Miasta Gniezna. Inwestycja wojewódzka jest współfinansowana przez Unię Europejską, Miasto Gniezno i Budżet Państwa, wartość robót wynosi 22 mln zł. Nowa droga zyskała nazwę tzw. "południowej obwodnicy" Gniezna.

Jak obecnie odbywa się ruch?

Obecnie ruch na odcinku drogi wojewódzkiej nr 260 relacji Gniezno-Witkowo oraz drogi krajowej nr 15 relacji Września-Gniezno odbywa się na dwa sposoby. Część kierowców wybiera dłuższą drogę prowadzącą przez centrum Gniezna, część kierowców, przede wszystkim mieszkańców Gniezna, skraca sobie ten odcinek korzystając z lokalnych ulic na południowym obrzeżu Gniezna, głównie z ulicy Wolności. W drugim przypadku ruch odbywa się wzdłuż zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Jakie są plany?

W ramach projektu przewiduje się budowę drogi po nowym śladzie, z lokalnym wykorzystaniem istniejących duktów leśnych wraz ze skrzyżowaniami. Na początek i koniec drogi przewidziano ronda, powstaną one na wysokości ulicy Granicznej z jednej strony i lasu Jelonek z drugiej strony. W ciągu trasy zasadniczej zaprojektowano klasyczne skrzyżowania skanalizowane z wydzielonymi pasami lewoskrętów oddzielonymi wysepkami wyniesionymi (skrzyżowania z ulicami Grunwaldzką i Sosnową). W projekcie przewidziano także przebudowę istniejących dróg krzyżujących się z nową drogą, budowę ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, budowę dróg serwisowych, budowę i przebudowę zjazdów, budowę odwodnienia drogi (rowy z przepustami), lokalnie elementów kanalizacji deszczowej. Powstanie także oświetlenie drogowe na rondach oraz na przejściach dla pieszych przy. ul. Grunwaldzkiej i Sosnowej.

Czeka nas wycinka drzew

Zaplanowano wycinkę terenów leśnych kolidujących z projektowanym zagospodarowaniem terenu, a także nasadzenia rekompensacyjne w ilości nie mniejszej niż ilość wyciętych pojedynczych drzew i krzewów. Wzdłuż trasy zasadniczej przewiduje się budowę drogi serwisowej mającej zapewnić obsługę przyległego terenu, dojazd przeciwpożarowy do lasów, służącej także rowerzystom.

Istnieje taka potrzeba

Władze Gniezna przekonują, że droga jest odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne Gniezna z uwagi na inwestycje mieszkaniowe, a także wzrastające natężenie ruchu w istniejącym układzie komunikacyjnym. Budowa nowej drogi jednojezdniowej znacznie poprawi bezpieczeństwo użytkowników dróg, zwiększy przepustowość i swobodę ruchu na drodze. Nowoczesna droga spełni rygorystyczne standardy ochrony środowiska.

- Jest to inwestycja bardzo ważna i potrzebna z punktu widzenia funkcjonowania miasta i wygody życia mieszkańców. Dlatego dziękuje panu marszałkowi, że została podjęta ta decyzja - powiedział Jarosław Grobelny, zastępca prezydenta miasta.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto