Gniezno: zamknięcie ruchu w centrum. Proboszcz Fary nie zgadza się na to rozwiązanie

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
Udostępnij:
Gniezno: zamknięcie ruchu w centrum. Proboszcz Fary nie zgadza się na to rozwiązanie, a swoje stanowisko postanowił upublicznić w mediach społecznościowych.

Ks. Maciej Lisiecki, bo o nim mowa, napisał list do prezydenta Tomasza Budasza datowany na 1 września. W ten sposób proboszcz korzysta z możliwości zabrania głosu w ramach konsultacji społecznych w tej sprawie. Trwają one do 18 września. Swoje zdanie można wyrazić wysyłając je na maila [email protected] Pomysł jest taki, aby m.in. zamknąć ulice Farną czy Warszawską.

"Dziwne, że nikt nie pomyślał o parafianach i sympatykach naszego kościoła"

Swój sprzeciw w tej sprawie wyraził ks. Maciej Lisiecki. Pisze on, że "z wielkim zaskoczeniem przyjął projekt nowej organizacji ruchu w centrum Gniezna, a szczególnie brak możliwości przejazdu przez Rynek". - Praktycznie wyklucza to dojazd do Fary. Dziwne, że nikt nie pomyślał o parafianach i sympatykach naszego kościoła. Parafia świętej Trójcy swoim zasięgiem obejmuje m.in. ulice: Słoneczną, Surowieckiego, Kawiary, Miłą, Kopernika, Witkowską, Klonową, Wierzbową, Pocztową. Parafianie z tych ulic przyjeżdżają do kościoła samochodami - przekonuje ks. Lisiecki. - Także wiele osób spoza parafii korzysta z naszej świątyni. Nowe rozwiązanie uniemożliwi im to. Wielu parafian to ludzie starsi, którzy nie będą mogli uczestniczyć we mszy św. z powodu braku dojazdu. We Farze w ciągu roku odbywa się wiele ślubów. W jaki sposób dotrą do kościoła nowożeńcy i ich goście? Nowe rozwiązanie uniemożliwi także przeprowadzenie mszy św. pogrzebowych, które także sporadycznie odbywają się w świątyni - dodaje duchowny.

"Nie zgadzam się"

Dalej jako argument przedstawia, że Fara to miejsce "uroczystości religijno-patriotycznych czy cechowych. Brak dojazdu uniemożliwi ich godny obchód". - W budynku plebanii znajduje się biuro parafialne i cmentarne. Brak dostępu dla samochodów utrudni ich działanie. Parafia świętej Trójcy liczy ok. 5000 parafian. Całkowite zamknięcie dojazdu do kościoła i plebanii uniemożliwi normalne funkcjonowanie wspólnoty parafialnej. W związku z tym, w imieniu parafian i sympatyków Fary nie zgadzam się na całkowite zamknięcie możliwości dojazdu do naszej świątyni - dodaje proboszcz Fary.

W związku ze wzrostem natężenia ruchu pojazdów, koniecznością zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz poprawy estetyki i dostępności dla zwiedzających, Urząd Miejski w Gnieźnie rozpoczyna przygotowania do ewentualnych zmian w organizacji ruchu w ścisłym, historycznym centrum miasta. Ich główną ideą jest spowolnienie ruchu oraz utworzenie większej przestrzeni dla ruchu pieszych i rowerzystów.

Podstawową proponowaną zmianą jest wyłączenie z ruchu tzw. przelotki przez Rynek z możliwością wjazdu tylko dla upoważnionych pojazdów – przede wszystkich mieszkańców dojeżdżających do swoich posesji oraz (w określonych godzinach) dostaw towarów.

Szczegółowe, proponowane zmiany miały by dotyczyć:

zmiany godzin dostaw towarów w strefie wyłączonej z ruchu z godz. od 6.00 do godz. 10.00 oraz z godz. od 18.00 do godz. 22.00, na okres od godz. 6.00 do godz. 12.00,

zmniejszenia ruchu na tzw. przelotce na Rynku poprzez dostawy towarów od ul. Dąbrówki, dostawy towarów na ul. Chrobrego (deptak) i ul. Rzeźnicką od strony ul. Mieszka I,

kontroli wjazdu do strefy wyłączonej z ruchu w postaci monitoringu tablic rejestracyjnych i/lub zastosowania chowanych w nawierzchnię słupków,

na ul. Franciszkańskiej (od ul. Dąbrówki do Rynku) i ul. św. Wojciecha (od ul. Tumskiej do ul. Seminaryjnej) wyznaczenia strefy zamieszkania, w której pieszy będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem a parkowanie dozwolone będzie tylko w wyznaczonych miejscach,

zmiany kierunku ruchu na ul. Zielony Rynek dla umożliwienia wjazdu na ul. Warszawską na wysokości ul. Rzeźnickiej,

wprowadzenia jednego kierunku ruchu na ul. Mickiewicza na odcinku od ul. Mieszka I do ul. Warszawskiej,

zmiany kierunku ruchu na ul. Grzybowo na odcinku od ul. Dąbrówki do ronda Chrztu Polski oraz dalej w górę, na ul. Krzywe Koło do ul. Dąbrówki,

utworzenia wzdłuż ul. Warszawskiej kontrapasa (pas na ulicy jednokierunkowej, przeznaczony dla ruchu rowerów w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy – schemat przedstawiamy na załączonej ilustracji),

wprowadzenia elementów uspokojenia ruchu typu: wyniesione przejścia dla pieszych, wyniesione skrzyżowania, mini ronda.

Miasto prosi mieszkańców, użytkowników dróg i pozostałych o zgłaszanie swoich propozycji, uwag na adres mailowy: [email protected] w terminie do 18 września. Po analizie zgłoszonych wniosków przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne z mieszkańcami. Ich termin, przedmiot samych konsultacji i formę uzależniamy od ilości opinii i zgłoszeń na tym etapie sondowania opinii publicznej. Zachęcamy do włączenia się do tej debaty.

Głos w dyskusji zabierają eksperci. Polecamy uwadze film z udziałem rzecznika Urzędu Miasta Kielc, które rok temu zdecydowały się na zamknięcie Rynku dla ruchu kołowego oraz eksperta w zakresie miejskiej polityki transportowej:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie