Historie z Gnieznem w tle. Pierwszy w Polsce Boeing 767-200 nosił nazwę „Gniezno” i służył pasażerom długie lata [FOTO, FILM]

Hanna Komorowska-Bednarek
Hanna Komorowska-Bednarek
Mało kto dziś pamięta czasy, w których Polska wyczekiwała samolotów typu Boeing. Jak się okazuje, dwa pierwsze samoloty tego typu nazwano na część pierwszych stolic kraju- otrzymały nazwę „Gniezno” i „Kraków”. Ich start z warszawskiego lotniska był wielkim wydarzeniem!
Mało kto dziś pamięta czasy, w których Polska wyczekiwała samolotów typu Boeing. Jak się okazuje, dwa pierwsze samoloty tego typu nazwano na część pierwszych stolic kraju- otrzymały nazwę „Gniezno” i „Kraków”. Ich start z warszawskiego lotniska był wielkim wydarzeniem! NAC
Mało kto dziś pamięta czasy, w których Polska wyczekiwała samolotów typu Boeing. Jak się okazuje, dwa pierwsze samoloty tego typu nazwano na część pierwszych stolic kraju- otrzymały nazwę „Gniezno” i „Kraków”. Ich start z warszawskiego lotniska był wielkim wydarzeniem!

Boeing 767 to szerokokadłubowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu zaprojektowany i produkowany przez amerykańską korporację Boeing. Pierwsze zamówienia na produkcję tego typu samolotu pojawiły się już w 1978 roku. Aeroplany zamówiły dwie linie lotnicze z Ameryki, jedna z Etiopii a nawet firma z Izraela.

Trzy Boeingi, a wśród nich „Gniezno”

Trzy Boeingi B-767 zamówił PLL LOT. Samoloty zamówiono w dwóch wersjach. Dwie sztuki to 767-200 ER, wersja podstawowa zabierająca na pokład 208 pasażerów. 18 miejsc w klasie biznes i 190 w klasie ekonomicznej w dwóch kabinach. Dwa tego typu samoloty miały zostać dostarczone w kwietniu i majo 1989 r. Nazwa ER – extended range – wskazywała, że zamówiony model miał wydłużonym zasięgu do ponad 12 000 km. Cena takiego aeroplanu wynosiła nawet 66 milionów dolarów. Nazwano je na cześć pierwszych stolic polskich: "Gniezno" i "Kraków".

Trzeci samolot zamówiony przez Polaków to 767-300 ER. Kadłub konstrukcji był dłuższy o niespełna 7 metrów, więc zabrać na podkład mógł 249 pasażerów. Do Polski dostarczono go w 1990 r.

Lotem „Gniezna” ekscytowała się cała Polska

Ekipa składająca się z kilkudziesięciu zawodowych pilotów przeszła odpowiednie szkolenie i już w roku 1990 pierwszy samolot wyruszył w trasę. Dla polskich mediów było to wielkie wydarzenie. Przyzwyczajeni do mniejszych samolotów pasażerowie byli zachwyceni. Pierwsze loty relacjonowała polska telewizja, na pokładzie „Gniezna” wylatującego z Warszawy byli dziennikarze robiąc unikatowe fotografie. Jeden z najlepiej udokumentowanych lotów zmierzał do… Singapuru. To na archiwalnych zdjęciach z tego wydarzenia można cofnąć się do przyszłości. Stewardessy w LOT-owskich ubraniach, z charakterystycznymi jak na lata 90. grzywami, rozdawały pasażerom polską prasę, m.in. Politykę, a na stole stał sok "Hortex" w dawnej szacie graficznej.

Samoloty „Gniezno” i „Kraków” latały w barwach LOT do listopada i grudnia 2008 roku.

Historie z Gnieznem w tle. Pierwszy w Polsce Boeing 767-200 nosił nazwę „Gniezno” i służył pasażerom długie lata [FOTO, FILM]

Mało kto dziś pamięta czasy, w których Polska wyczekiwała samolotów typu Boeing. Jak się okazuje, dwa pierwsze samoloty tego typu nazwano na część pierwszych stolic kraju- otrzymały nazwę „Gniezno” i „Kraków”. Ich start z warszawskiego lotniska był wielkim wydarzeniem!

Historie z Gnieznem w tle. Pierwszy w Polsce Boeing 767-200 ...

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie