MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Latające „Gniezno” - podniebna historia pewnego samolotu

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
Przemówienie prezydenta Gniezna Mariana Górnego na lotnisku Warszawa-Okęcie, 27 kwietnia 1989 r. Na drugim planie m.in. członkowie gnieźnieńskiej delegacji: drugi od lewej – Marian Jaska, przewodniczący Miejskiej Rady Narodowej w Gnieźnie, trzeci – Jan Janiak, przedstawiciel gnieźnieńskich władz PZPR, piąta – Gabriela Mikołajczyk.
Przemówienie prezydenta Gniezna Mariana Górnego na lotnisku Warszawa-Okęcie, 27 kwietnia 1989 r. Na drugim planie m.in. członkowie gnieźnieńskiej delegacji: drugi od lewej – Marian Jaska, przewodniczący Miejskiej Rady Narodowej w Gnieźnie, trzeci – Jan Janiak, przedstawiciel gnieźnieńskich władz PZPR, piąta – Gabriela Mikołajczyk. Marek Lapis
W 1989 r. Polskie Linie Lotnicze „LOT” rozpoczęły współpracę z amerykańskim koncernem Boeing, polegającą na długoterminowym wynajmie samolotów Boeing serii 767. Były one przeznaczone do obsługi tras transatlantyckich PLL „LOT” do USA i Kanady. Postanowiono ochrzcić je nazwami aktualnej i obu historycznych stolic państwa polskiego.

21 kwietnia 1989 r. w warszawskim porcie lotniczym Okęcie (obecnie Chopina) wylądował pierwszy z zamówionych odrzutowców. Parę dni później, 27 kwietnia, ochrzczono go imieniem „Gniezno”, a zaszczytna rola matki chrzestnej przypadła w udziale Gabrieli Mikołajczyk – ówczesnej wicedyrektorki Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie. Samolot w barwach LOT-u służył do listopada 2008 r.

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto