„Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” zapraszamy nauczycieli

Artykuł sponsorowany
Jak zmienić codzienną pracę szkół? Wielkopolscy nauczyciele – liderami zmian w edukacji? Wychodząc naprzeciw wyzwaniom współczesnej edukacji... W szkole konieczne są zmiany? Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu zaprasza nauczycieli i nauczycielki ze szkół w małych miejscowościach (do 25 000 mieszkańców) do udziału w szkoleniach realizowanych w ramach projektu „Nikogo nie zgubić , każdego rozwinąć”

Wywiad z Elżbietą Walkowiak – Wielkopolskim Kuratorem Oświaty
Czego dotyczy projekt?
Projekt ma na celu wsparcie nauczycieli i nauczycielki oraz przygotowanie ich do realizacji zadań współczesnej szkoły. Dla wielkopolskich szkół wyzwaniami są: podniesienie efektów kształcenia, kształtowanie ludzi otwartych, kreatywnych, twórczych, ciekawych świata, gotowych do współpracy i świadomych swoich mocnych stron, możliwości i zagrożeń.

Nauczyciel powinien być przede wszystkim organizatorem aktywności uczniów i uczennic w klasie jak i pracy indywidualnej w domu. Ważnym zadaniem jest też nauczenie młodzieży stawiania pytań i uczenia się oraz przygotowanie jej do uczenia się przez całe życie.

Nauczyciele potrzebują też wsparcia w motywowaniu młodych ludzi do nauki oraz wprowadzaniu metod pracy opartych na działaniu praktycznym. Zależy nam też na budowaniu zaufania młodych ludzi do szkoły, dorosłych i instytucji państwowych.

Stawiamy sobie ambitne cele i chcemy, żeby nauczyciele i nauczycielki, którzy zaangażują się w projekt poszerzyli swoje umiejętności i odkryli nowe zasoby, a w konsekwencji, by poprawiła się jakość pracy wielkopolskich szkół. Myślimy o zmianach systemowych w codziennej pracy szkół, a nie o pojedynczych zdarzeniach.

Które obszary pracy szkół zostaną wzmocnione, dzięki szkoleniom realizowanym w ramach projektu?
Wyniki egzaminów zewnętrznych w naszym regionie wyraźnie wskazują, że musimy poprawić pracę z uczniami i uczennicami uzdolnionymi.

Skupimy się też na wykorzystywaniu do planowania pracy dydaktycznej i wprowadzania nowych metod, danych z analiz egzaminów oraz innych raportów o stanie edukacji (np. raportów Instytutu Badań Edukacyjnych czy wyższych uczelni).

Dużym zainteresowaniem cieszy się kurs poświęcony wykorzystaniu coachingu w pracy nauczyciela. Mam nadzieję, że ta nowatorska metoda będzie rzeczywistym wsparciem procesu wdrażania zmian.
Szczególną ofertę otrzymają nauczyciele szkół zawodowych w zakresie przygotowywania kursów kwalifikacyjnych i nauczania języków obcych z uwzględnieniem specjalistycznego słownictwa związanego z danym zawodem.
Powstała już strona projektu integrująca uczestników projektu, na której umieszczamy wytwory powstałe w trakcie kursów.
Moim marzeniem jest, aby nauczyciele stosowali zasadę: „Trener nie skacze dalej od zawodników, ale umie sprawić, żeby oni skakali coraz wyżej i dalej” do czego będziemy ich przekonywać.

Kto jest adresatem działań?
Projektem obejmiemy 1000 nauczycieli i nauczycielek z małych miejscowości, ze wszystkich typów szkół. Szczególnie zapraszamy szkoły osiągające niskie wyniki w egzaminach zewnętrznych.

Czym różni się ten projekt, od innych realizowanych w Wielkopolsce?
Projekt zakłada wzmocnienie lub nawiązanie współpracy między nauczycielami, powstanie gminnych i powiatowych zespołów, które, mamy nadzieję, będą trwałym jego rezultatem.
Rozwój aktywności lokalnej, zaangażowanie i wykorzystanie lokalnych możliwości oraz zasobów powinno zaowocować stworzeniem ciekawej oferty zajęć i udoskonaleniem metod pracy opartych na projektach uczniowskich.

Chcemy odkryć talenty przywódcze. Rezultatem tych działań powinno być kształtowanie odpowiedzialności za efekty pracy zarówno uczniów jak i nauczycieli. Sądzę, że nasze działanie będzie dopełnieniem projektów pilotażowych realizowanych przez powiaty na rzecz nowego systemu doskonalenia nauczycieli i wspomagania szkół, finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach konkursu 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół – projekt prowadzony przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Kuratorium Poznaniu jest jak dotąd jedynym w kraju, w którym podjęto się prowadzenia projektu systemowego, podnoszącego kwalifikacje nauczycieli. Dlaczego zdecydowała się Pani na takie rozwiązanie?
Postawione oczekiwania wobec szkół i nauczycieli, szansa na pobudzenie inicjatyw lokalnych wymagają wsparcia. Projekt jest jednym ze świadomie podjętych wyzwań na rzecz poprawy wyników nauczania. Kuratorium Oświaty podjęło też szereg innych działań: spotkania z dyrektorami zawierają wykłady pracowników UAM, wprowadziliśmy nowe procedury, doskonalimy proces ewaluacji i kontroli szkół, częściej podejmujemy decyzje przewidziane w 34 art. Ustawy o systemie oświaty. Założeniem projektu jest, że jeden nauczyciel będzie mógł wziąć udział w jednym kursie, więc zachęcam do śledzenia strony projektu i szybkiego reagowania. Do aktywności zachęcam też dyrektorów szkół, szczególnie tych z terenów o niskich wynikach nauczania.

Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu zaprasza nauczycieli i nauczycielki ze szkół w małych miejscowościach (do 25 000 mieszkańców) do udziału w szkoleniach realizowanych w ramach projektu „Nikogo nie zgubić , każdego rozwinąć”
Szczegółowe informacje www.ko.poznan.pl
Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto