Nowy odcinek o długości 5,1 km jest północno-wschodnią obwodnicą Wrześni i zaczyna się na wysokości Sokołowa, przebiega w formie wiaduktu przez Gutowo Małe w stronę autostrady A2. Docelowo obwodnica łączy drogi krajowe nr 15 i 92 i ma wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta.
W kwietniu 2017 roku budowa wschodniej obwodnicy Wrześni zaplanowana została w budżecie gminy i przystąpiono do opracowania dokumentacji technicznej. Prace budowlane rozpoczęły się już w lutym 2019 roku. Co ważne wschodnia obwodnica Wrześni na podstawie zawartego porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad stanie się docelowo fragmentem drogi krajowej numer 15. Dopełnieniem oczekiwanych efektów tej inwestycji byłaby rozbudowa o drugą jezdnię odcinka drogi krajowej nr 92 (ul. Sikorskiego i ul. Objazdowej).
W ciągu dwóch lat:
Całkowity koszt prac budowlanych wyniósł 79 633 395,1 zł. Na realizację tego przedsięwzięcia Gmina Września pozyskała środki z Funduszu Dróg Samorządowych w kwocie 34 124 326,79 zł. Rada Miejska we Wrześni 17 grudnia 2020 roku nadała nazwę obwodnicy - ul. Niepodległości.
- Września leży na jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Europie, można powiedzieć że na szlaku między Irlandią a Rosją. Września ma być centrum przyciągającym nowe inwestycje. Żeby to się stało, musi być dobra infrastruktura - powiedział premier Mateusz Morawiecki. - Program budowy obwodnic ma wyciągnąć tranzyt z miast. To bardzo ważne dla mieszkańców takich miast, jak Września. Trzeba decydować się na takie odważne inwestycje - dzięki nim przyciągniemy nowych inwestorów - dodał.
- Perspektywa uwolnienia centrum od ruchu samochodów ciężarowych jest wyjątkowo kusząca. Wyobraźmy sobie, że już wkrótce od wjazdu do Wrześni od strony Sokołowa na ulicy Gnieźnieńskiej nie zobaczymy tirów i nieprzerwanego pasa samochodów na zamiejscowych rejestracjach. Rondo Popiełuszki, odcinek ulicy Daszyńskiego, Kolejowej i Wrocławskiej już niedługo staną się częścią drogi o jedynie lokalnym znaczeniu. To nie tylko oddech dla centrum (również w dosłownym sensie), ale też wielka szansa na jakościową zmianę w komunikacji w naszym mieście. Dotychczasowy odcinek drogi krajowej nr 15 przebiegający przez nasze miasto to droga o parametrach drogi krajowej, a więc dostosowanej do ruchu tirów. Sama jezdnia jest przez to wyjątkowo szeroka - to stwarza z kolei nowe możliwości dla organizacji ruchu, gdy droga ta stanie się drogą gminną
- przyznają działacze z Projektu Września.
- To idealna szansa na poprawę warunków dla wszystkich uczestników ruchu. Wytyczenie na istniejącej jezdni pasów rowerowych w obu kierunkach jazdy to optymalne rozwiązanie - zmotoryzowani nic nie stracą, a rowerzyści będą mogli płynnie poruszać się po równej, asfaltowej nawierzchni, zwalniając tym samym miejsce pieszym na obecnych ciągach pieszo-rowerowych. Od przejazdu kolejowego na Gnieźnieńskiej do ronda przy Orlenie to ponad 3,5 kilometra drogi, która może zupełnie zmienić swój dotychczasowy charakter
- dodają.
Otwarcie obwodnicy zostało zakłócone przez grupę rolników z Agrounii z Michałem Kołodziejczakiem na czele. Część z nich weszła na otwarty odcinek drogi i pytała premiera o propozycję tarczy dla rolnictwa i inne formy wsparcia w okresie pandemii.
Wypowiedź Michała Kołodziejczaka:
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?