W ramach projektu przewidziano budowę drogi po nowym śladzie, z lokalnym wykorzystaniem istniejących duktów leśnych wraz ze skrzyżowaniami. Na początek i koniec drogi przewidziano ronda, powstają one na wysokości ulicy Granicznej z jednej strony i lasu Jelonek z drugiej strony. W ciągu trasy zasadniczej zaprojektowano klasyczne skrzyżowania skanalizowane z wydzielonymi pasami lewoskrętów oddzielonymi wysepkami wyniesionymi (skrzyżowania z ulicami Grunwaldzką i Sosnową). W projekcie przewidziano także przebudowę istniejących dróg krzyżujących się z nową drogą, budowę ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, budowę dróg serwisowych, budowę i przebudowę zjazdów, budowę odwodnienia drogi (rowy z przepustami), lokalnie elementów kanalizacji deszczowej. Powstanie także oświetlenie drogowe na rondach oraz na przejściach dla pieszych przy. ul. Grunwaldzkiej i Sosnowej.
Zaplanowano nasadzenia rekompensacyjne w ilości nie mniejszej niż ilość wyciętych pojedynczych drzew i krzewów. Wzdłuż trasy zasadniczej powstaje droga serwisowa mająca zapewnić obsługę przyległego terenu, dojazd przeciwpożarowy do lasów, służąca także rowerzystom.
Władze Gniezna przekonują, że droga jest odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne Gniezna z uwagi na inwestycje mieszkaniowe, a także wzrastające natężenie ruchu w istniejącym układzie komunikacyjnym. Budowa nowej drogi jednojezdniowej znacznie poprawi bezpieczeństwo użytkowników dróg, zwiększy przepustowość i swobodę ruchu na drodze. Nowoczesna droga spełni rygorystyczne standardy ochrony środowiska.
Jarosław Grobelny, kiedy był zastępcą prezydenta Gniezna, podkreślał, że przebieg drogi to wynik kompromisu między mieszkańcami tej części Gniezna a Lasami Państwowymi.
– Przypomnę, że pierwotnie nowo budowana droga miała przebiegać ul. Leśną jako ulicą zbiorczą. Mieszkańcy najbliższej okolicy chcieli jednak zmiany jej przebiegu. W związku z tym Lasy Państwowe przedłożyły 3 propozycje, najmniej uciążliwe zarówno z punktu widzenia gospodarki leśnej, jak i komfortu najbardziej zainteresowanych mieszkańców. W trakcje konsultacji mieszkańcy wybrali jedną z nich
– tłumaczył J. Grobelny.
Długość odcinka: 2,2 km
Wartość robót: 21,9 mln zł
Dofinansowanie Unii Europejskiej: 16,8 mln zł
Udział finansowy Miasta Gniezno: 3,4 mln
Udział finansowy Budżetu Państwa: 1,7 mln złotych
Wykonawca: COLAS Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?