Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Południowa obwodnica Gniezna - kolejne konsultacje w maju

Paweł Brzeźniak
Bez ostatecznego rozstrzygnięcia zakończyły się pierwsze konsultacje w sprawie budowy południowej obwocnicy Gniezna, które odbyły się w budynku PWSZ.

Południowa obwodnica Gniezna - kolejne konsultacje w maju

Wybór wariantu budowy nowej drogi na terenie Gniezna - połączenia ulicy Wrzesińskiej (droga krajowa nr 15) oraz Witkowskiej (droga wojewódzka nr 260) w Gnieźnie, był przedmiotem konsultacji społecznych. Jak przyznają władze miasta, z uwagi na wzrastające natężenie ruchu drogowego, w tym w szczególności pojazdów ciężkich, a także ze względu na konieczność zapewnienia dogodnego dojazdu do terenów inwestycyjnych, zdecydowano o budowie nowej drogi łączącej ul. Wrzesińską z ul. Witkowską. Trasa wyznaczona została w południowej części miasta, w rejonie Lasu Miejskiego. Powstały trzy warianty inwestycyjne przebiegu drogi. Dla wariantu wskazanego na konsultacjach społecznych jako preferowanego (najkorzystniejszego), będzie uzyskiwana decyzja środowiskowa.

Przebieg drogi wg wariantu 1 usytuowano na skraju obszarów leśnych i jednocześnie w pobliżu istniejącej zabudowy mieszkaniowej po północnej stronie ulic Pułkowej i Piaskowej. Przebieg drogi uwzględnia ustalenia zawarte w Miejscowych Planach Zagospodarowania Przestrzennego, w tym zakresie planowanego układu komunikacyjnego za wyjątkiem małego obszaru przy ul. Wrzesińskiej. Planowana droga o długości 1,855 km posiadałaby skrzyżowanie z ul. Grunwaldzką. Natomiast ul. Sosnowa byłaby podłączona do obwodnicy w sposób pośredni zgodnie z załącznikiem rysunkowym. Przebieg drogi koliduje z istniejącym placem zabaw i planowanym boiskiem przy ul. Sosnowe – obiekty te musiałyby być przeniesione w inną lokalizację. Skrzyżowanie z drogą krajową nr 15 zlokalizowane jest w miejscu istniejącego skrzyżowania z ul. Pustachowską. Na ten wariant niechętnie patrzą mieszkańcy Pławnika, ze względu na bliską odległość projektowanej drogi od zabudowań.

Przebieg drogi wg wariantu 2 usytuowany jest w taki sposób, aby wykorzystywał istniejący dukt leśny i tym samym w minimalny sposób ingerował w teren lasu. We wschodniej części drogę usytuowano w taki sposób aby była możliwie maksymalnie odsunięta od istniejącej i planowanej pojedynczej zabudowy mieszkaniowej przy ul. Sosnowej i Nowaszki. Planowana droga o długość 2,285 km posiadałaby skrzyżowanie z ul. Grunwaldzką i Sosnową. Natomiast ul. Nowaszki byłaby podłączona do obwodnicy w sposób pośredni zgodnie z załącznikiem rysunkowym. Skrzyżowanie z drogą krajową nr 15 zlokalizowane jest w miejscu istniejącego skrzyżowania z ul. Graniczną. Ten wariant jest do przyjęcia dla większości osób zgromadzonych na konsultacjach, ale pod warunkiem pewnych modyfikacji ze względu na to, że obecny plan drogi przebiega w miejscach, gdzie prowadzone są prace budowlane lub też wydano pozwolenie na budowę.

Przebieg drogi wg wariantu 3 wykorzystuje inny istniejący dukt leśny wysunięty najbardziej na południe obszaru leśnego. Przy skrzyżowaniu z ul. Sosnową droga przebiega w bezpośrednim sąsiedztwie budynku nr 57b i planowanej zabudowy mieszkaniowej poniżej tego budynku; nie zachodzi jednak konieczność wyburzenia budynku. Planowana droga długość 2,755 km posiadałaby skrzyżowanie z ul. Grunwaldzką i Sosnową. Skrzyżowanie z drogą krajową nr 15 zlokalizowane jest poza obszarem istniejących skrzyżowań; tworzy się zatem dodatkowe skrzyżowania w ciągu tej drogi. Ten wariant jest nie do przyjęcia przez przedstawicieli Nadleśnictwa w Gnieźnie, ze względu na konieczność wycięcia 7 ha lasu.

Jak przyznał wiceprezydent Jarosław Grobelny, chodzi o to, aby droga znalazła się "jak najbliżej przeprawy przy ulicy Wolności i jak najdalej od zabudowań". - Nie może być tak, że między Wrzesińską a Witkowską będzie tylko jedno połączenie. Jeśli coś się stanie na Wolności, to powstaną ogromną korki i wszyscy "spotkamy się" przy rondzie na Wrzesińskiej. Pamiętajmy, że nieopodal powstanie hipermarket, co jeszcze wzmoży ruch - powiedział Grobelny.

Inwestycja jest zaplanowana na 20 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne w ramach Obszaru Strategicznej Interwencji wynosi 17 mln złotych. Prace ma prowadzić Zarząd Dróg Wojewódzkich i nie zostaną one ukończone wcześniej niż do 2021 lub 2022 roku.

Podczas dyskusji pojawiały się głosy, aby w ogóle nie realizować tej inwestycji. Jednak projektanci wraz z przedstawicielami miasta podkreślali, że to oznacza wzmożenie i tak dużego ruchu na ulicy Wolności, która w praktyce nie jest przystosowana do dużych pojazdów.

Większość mieszkańców skłaniała się ku drugiemu wariantowi, ale pod warunkiem naniesienia pewnych modyfikacji. Ustalono, że projektanci będą mieli 2 tygodnie na wykonanie prac, a drugie konsultacje odbędą się w pierwszej połowie maja. Dokładny termin będzie podany w późniejszym terminie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto