Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

POWIAT GNIEŹNIEŃSKI - Zmiany w przepisach dotyczących ruchu drogowego

Redakcja
22 lipca 2010 r. uchwalona została ustawa o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym, tak bardzo oczekiwana przez osoby związane ze stosowaniem i przestrzeganiem przepisów prawa jak i każdą osobę poruszającą się po naszych drogach. Zmienione przepisy zaczęły obowiązywać 4 września 2010 r. - informuje gnieźnieńska komenda.

Pierwsza grupa przepisów wprowadza do porządku prawnego instytucję strefy ruchu. Drugą kwestią, której dotyczy nowela jest konieczność dostosowania ustawy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 czerwca 2008 r.(sygn. akt P 4/06), stwierdzającego niezgodność art. 130a ust. 10 oraz art. 130a ust. 11 pkt 3 ww. ustawy z Konstytucją. Trzecia grupa przepisów zmienianych nowelą wynika z obowiązku dostosowania prawa polskiego do prawa wspólnotowego w zakresie wymagań rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określającego normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych.

Do najistotniejszych zmian wprowadzonych ustawą zaliczyć można rozszerzenie katalogu miejsc w których to Policja i inne służby będą mogły reagować na naruszenia przepisów ruchu drogowego przez kierowców. W nowych przepisach wskazano, że ustawa ta reguluje m.in. zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu. W nowelizacji wprowadzono nową kategorię miejsca – strefa ruchu. Według zmian strefą ruchu jest obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi. Wskazano także, że drogi, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami wewnętrznymi. Przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym będzie można także stosować do ruchu odbywającego się poza tymi miejscami, w zakresie koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób oraz wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych. Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania należeć będzie do podmiotu zarządzającego tymi drogami. Jednak podmioty zarządzające drogami na dostosowanie oznakowania dróg, do wymagań wynikających z przepisów niniejszej ustawy będą miały 24 miesiące od dnia jej wejścia w życie.

Zmianą, która może zdyscyplinować osoby, które „nielegalnie” zajmują miejsca przeznaczone dla pojazdu osoby niepełnosprawnej, jest to, że będzie istniała możliwość usunięcia takiego pojazdu z drogi na koszt właściciela w przypadku pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób przewożących taką osobę i pracowników placówek zajmujących się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych pozostających pod opieką tych placówek. Usunięcie pojazdu będzie także możliwe gdy zostanie on pozostawiony w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela. Pamiętać jednak trzeba o tym, że od usunięcia pojazdu odstępuje się, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania ustaną przyczyny jego usunięcia. Jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu wprzypadkach określonych w ust. 1 lub 2 art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym spowodowało powstanie kosztów, do ich pokrycia jest obowiązany właściciel pojazdu. Przedmiotową ustawą zmieniona została także ustawa z dnia 20 maja 1971r. Kodeks wykroczeń. Wprowadzono zmiany w artykułach części szczególnej kodeksu w rozdziale XI, wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji, gdzie określono wymiary kar i środków karnych za poszczególne wykroczenia. Wprowadzone zmiany dotyczą dodania przytoczonych już wyżej miejsc obowiązywania przepisów, czyli na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu. Do istotnej zmiany w kodeksie wykroczeń, która może mieć wpływ na życie wielu osób należy zaliczyć art. 87§2 kodeksu wykroczeń, który to określił, że kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu inny pojazd niż pojazd mechaniczny (czyli np. rower) podlega karze aresztu do 14 dni albo karze grzywny. W „starym” kodeksie wykroczenie to można było popełnić tylko na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania, teraz dodano strefę ruchu.

Zmiany dotyczą także ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, gdzie art. 178a§2, otrzymał brzmienie: kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu inny pojazd niż pojazd mechaniczny, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Tak jak już wyżej było wskazane, w „starym” kodeksie przestępstwo to można było popełnić tylko na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania, teraz dodano strefę ruchu. Zmianie uległ także art. 179 kodeksu karnego, poprzez dodanie jako miejsca popełnienia przestępstwa strefy zamieszkania i strefy ruchu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto