Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przejście przez tory od strony ulicy Składowej jest już nieczynne

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
Do dobrego człowiek bardzo szybko się przyzwyczaja i zapomina, że zmiana na lepsze była tylko na czas określony. Tak jest z przejściem dla podróżnych z dworca w stronę ulicy Składowej.

Umowa miasta z PKP określała, że przejście przez tory w stronę ulicy Składowej będzie czynne do końca roku. Mimo próśb całkiej sporej grupy gnieźnian, którym przejście z tej strony znacznie skracało drogę na dworzec, PKP poszło w zaparte i za nic nie chciało przedłużyć czas otwarcia przejścia, nie mówiąc o usankcjonowaniu go na stałe.

Ale nie dość na tym... W czwartek 29 grudnia, a więc dwa dni przed końcem roku PKP już w południe zamknęło przejście na stałe. Na dworcu ustawiono tablicę "Przejście wzbronione", którą niewielu zauważyło, a zwłaszcza zastanowiło, co ona już tam robi. Tych, którzy zlekceważyli informację na tablicy PKP ukarało, zagradzając koniec przejścia przy ul. Składowej metalową bramą zamkniętą solidnym łańcuchem i jeszcze potężniejszą kłódką.
Większość pasażerów, np. wracających po południu z pracy w Poznaniu zaskoczona odbijała się od bramy i wracała na dworzec, pokonując podwójną drogę i złorzecząc pod nosem pod adresem PKP. Bardziej sprawni... przeskakiwali bramę górą narażając się na poważną kontuzję.

W sieci pojawiła się petycja, w której mieszkańcy apelują o pozostawienie przejścia. Oto jej pełna treść:
"Kiedy to 14 września 2020 roku otwarto przejście dla pieszych prowadzące z ul. Składowej na peron 3 Gnieźnieńskiego dworca kolejowego nikt się nie spodziewał, że będzie on tak ważny dla mieszkańców południowej części miasta. Miasto stworzyło 40 miejsc parkingowych w ciągu wspomnianej ulicy. Jednakże osób dojeżdżających w głównej mierze do Poznania, a tym samym pozostawiających samochody jest znacznie więcej. Z końcem roku 2022 PLK zamykają przejście na peron, tym samym zmuszając mieszkańców i osoby korzystające z dworca kolejowego do szukania miejsc postojowych po drugiej stronie mostu dworcowego. Przy ciągle zwiększającej się licznie samochodów w mieście, konieczność parkowania w centrum miasta będzie niekorzystne dla wszystkich mieszkańców Gniezna. Przyczyni się to do zwiększenia intensywności ruchu samochodowego w centrum, spowoduje tworzenie się większych korków w obrębie ulicy Kościuszki oraz przyczyni się do pozostawiania aut w nieodpowiednich do tego miejscach (co już ma miejsce). Bilety kolejowe stale drożeją co każdy z nas odczuwa, a kolej, która odnotowuje stale rosnący wzrost zainteresowania przejazdami jest więcej niż zadowolona. PKP w kwestii przejścia zapewne odpowie, iż pod dworcem jest stworzony parking (płatny), który niegdyś był ogólnodostępny dla każdego mieszkańca. Pokażmy wspólnie jak istotna jest to kwestia z punktu widzenia mieszkańców".

Do poniedziałku, 2 stycznia, petycję podpisało 149 osób.

Link do petycji

Komentarze internautów - Karol: - Wniosek jest jeden, przedłużenie tunelu pod torami od peronu 3 do ulicy składowej to konieczna inwestycja.
Michał: - PKP nie dość, że zamyka przejście to jeszcze od prawie dwóch miesięcy nie potrafi sprawić żeby w budynku dworca działała duża tablica informacyjna z odjazdami i przyjazdami pociągów. Ale kogo to obchodzi w zarządach tych wszystkich spółek.
Marek: - PKP ma interes w tym, żeby tego przejścia nie było. To ich jest przecież parking przy peronie, a że do tej pory świecił pustkami to PKP zależy najbardziej, żeby to zmienić.
Alina: - I to ma być powód że jest ok, bo było wiadomo? A jeśli to przejście było bardzo dobrym rozwiązaniem dla wielu mieszkańców, nie należy się kierować potrzebami społeczeństwa?
Mateusz: - Ja tamtędy nie chodzę i nie potrzebuję, ale skoro tyle ludzi chce tam przejście, chyba by się przydało jakąś kładkę postawić albo coś.

We wrześniu 2020 roku gnieźnian korzystających z pociągów czekało spore ułatwienie. Powstała kładka prowadząca bezpośrednio na peron 3. Wiadukt Popiełuszki zamknięty z powodu remontu znacznie utrudnił poruszanie się mieszkańców Gniezna. Mieszkańcy dojeżdżający do pracy pociągiem mieli spory problem dotarciem na Dworzec PKP. Tymczasowe rozwiązanie, czyli kładka przez peron 3 a tor 9, powstało dzięki współpracy władz miasta ze spółkami PKP.

- Przejście pomiędzy ulicą Składową a dworcem kolejowym zostało uruchomione dzięki współpracy miasta z zarządcami tego terenu. Przede wszystkim podziękowania należą się PKP Nieruchomości, to firma, która nam wydzierżawiła przejście przez teren parowozowni, a dalsze przejście przez tory to uprzejmość PKP PLK. Miasto podjęło się działalności inwestycyjnych, których koszt to ok. 86 tys. zł, które wyłożyliśmy na to, aby zabezpieczyć i odgrodzić te przejście, aby osoby mogły bezpiecznie przejść. Jest to przejście oświetlone, więc dodatkowo jest bezpiecznie. Jest to przede wszystkim dobra informacja dla osób, które z kierunku Wrzesińskiej i Witkowskiej dojeżdżali i musieli objechać dużą część miasta do dworca kolejowego

– mówił wówczas wiceprezydent Gniezna, Jarosław Grobelny.

Już wówczas podkreślano, że przejście uruchomiono jedynie na czas remontu Wiaduktu Popiełuszki. Potem PKP przedłużyło to udogodnienie do końca tego rokuCo ważne, przejście prowadziło jedynie do peronu 3, drogę na dalsze perony 1 i 2 należy przebyć przejściem podziemnym. Przestrzegania bezpieczeństwa pilnowali sokiści.

Mieszkańcom południowej części Gniezna pozostaje wrócić do starych przyzwyczajeń. Negocjacje z PKP w sprawie potrzebnych inwestycji mogą być naprawdę długie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto