Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strażacy – ochotnicy na puszkach z piwem? Część środowiska jest oburzona

Jakub Czekała
Jakub Czekała
Część środowiska OSP oburzona piwną kampanią
Część środowiska OSP oburzona piwną kampanią Jakub Czekała
Jeden z ogólnopolskich browarów poinformował, że wszedł we współpracę ze Związkiem Ochotniczych Straży Pożarnych. Jak napisano w liście, który trafił na skrzynki mailowe jednostek OSP w całej Polsce „przez to działanie marka piwa chce być bliskim partnerem Strażaków Ochotników i oferować wsparcie, jakiego faktycznie potrzebujecie”.

"W ramach partnerstwa przewidziany jest zakup dodatkowego wyposażenia dla wybranych Jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych oraz wspólne działanie na rzecz szerzenia pozytywnego wizerunku Strażaka Ochotnika i budowania świadomości potrzeb oraz wyzwań z jakimi mierzycie się na co dzień" – poinformowano w liście do strażaków.

Dodano również, że już w lipcu w sklepach pojawi się piwo w nowym opakowaniu, gdzie w roli głównej zobaczyć będzie można postać strażaka. Wystartuje wówczas również ogólnopolska kampania reklamowa obejmująca m.in. spot telewizyjny, promocję w Internecie, a także działania w punktach sprzedaży. By odnieść jak najlepszy efekt, w centrum komunikacji marki i wszystkich działań browaru znajdzie się postać strażaka.

I choć wizja dodatkowej szansy na pozyskanie sprzętu dla jednostek wydaje się być kusząc, to w środowisku ochotników zawrzało jeszcze bardziej, niż początkowo – przy okazji nowej ustawy o OSP. Pojawiło się wiele głosów krytykujących działania ZOSP RP oraz browaru.

- Mogę powiedzieć, że choć osobiście lubię piwo, to jednak sama akcja mi się nie podoba. Powinno to zostać skonsultowane ze środowiskami ochotników, a nie odgórnie narzucone. Uważam, że jest wiele innych sposobów na pozyskanie dodatkowych środków dla strażaków ochotników, niż tego typu promocja – powiedział nam anonimowo jeden ze strażaków – ochotników z terenu powiatu międzychodzkiego.

Kolejny dodał:
- Od lat walczymy w naszych jednostkach ze starymi stereotypami, że strażak ochotnik, to jakiś – nie obrażając nikogo – gość z brzuchem, który po kilku piwkach wsiada do wozu i jedzie na akcję. Stereotyp związany z ochotnikami i alkoholem niestety nadal funkcjonuje, z czym zdarza nam się spotykać. Na przykład kiedyś podczas zbiórki publicznej usłyszeliśmy od jednej pani, że na piwo i wódkę nam pieniędzy nie da. Walczymy z tym, działamy, robimy swoje, a tu taki bonus od związku. Piwo i formacje mundurowe, to nie jest dobre połączenie – usłyszeliśmy.

Na ogólnopolskim portalu o2.pl opublikowano stanowisko Komendy Głównej PSP, jakie dziennikarze tego portalu otrzymali. Jak napisano, KG PSP nie odnosi się do komercyjnych przedsięwzięć stowarzyszeń. Zaznaczono jednak, że Państwowa Straż Pożarna jest przeciwna używaniu wizerunku strażaków do promowania używek czy alkoholu. Wskazano, że jest to także w kontrze do założeń ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Z kolei na głównej stronie ZOSPRP próżno było szukać komunikatu w tej sprawie. (pojawił się dopiero w piątek wieczorem, zamieszczamy na dole materiału).

Jak już wspomnieliśmy, nie wszyscy są przeciwni. Pojawiają się głosy, że tego typu akcje promocyjne za granicą nie są niczym nietypowym, czy oburzającym. Tego typu działania stosuje się w Niemczech, czy Austrii, a przecież to szansa na dodatkowy sprzęt, jaki do OSP ma trafić. Zwolennicy podkreślają również, że przecież w Polsce na puszkach piw pojawiali się swego czasu ratownicy GOPR, a wówczas takiej gorącej dyskusji w tej sprawie nie było.

AKTUALIZACJA

W piątkowe popołudnie na stronie Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP pojawiło się oficjalne stanowisko w sprawie współpracy z browarem. Publikujemy je poniżej (z komunikatu usunęliśmy markę piwa i koncernu - red.):

"Szanowne Druhny i Druhowie!

Wiemy, że wiadomość o pozyskaniu przez Związek OSP RP sponsora w postaci firmy XXXX spotkała się z dużym zainteresowaniem z Waszej strony. Otrzymaliśmy wiele pytań o szczegóły tej współpracy i spieszymy z dodatkowymi informacjami.

Dlaczego zdecydowaliśmy się na współpracę z marką XXXX?

Strategicznym celem Związku OSP PR realizowanym przy wsparciu XXXX jest program „Trzeźwo myślę, trzeźwo żyję, trzeźwo działam”. Będzie on promował odpowiedzialną konsumpcję alkoholu. Związek OSP RP przede wszystkim będzie prowadził kampanię edukacyjno-informacyjną na rzecz szerzenia odpowiedzialnego podejścia do konsumpcji piwa (i wszelkiego innego alkoholu).

Będziemy szczególnie podkreślać obecność ważnego i dynamicznie rosnącego segmentu piw bezalkoholowych po to, aby w sytuacjach kiedy możemy się spodziewać podejmowania odpowiedzialnych zadań w danym dniu, być gotowym do akcji. Wszystko po to, aby świadomie i konsekwentnie oddzielać czas pracy, działania, i bycia w gotowości, od czasu odpoczynku, rekreacji i zabawy.

Rozmowy dotyczące współpracy z marką XXXX prowadziliśmy przez wiele miesięcy. Wspólnie ustaliliśmy, że celem partnerstwa jest m.in. wsparcie Ochotniczych Straży Pożarnych poprzez zakup dodatkowego wyposażenia. Pozyskaliśmy partnera, któremu bliska jest idea niesienia pomocy. Możliwość dodatkowego wsparcia OSP jest odpowiedzią na znane nam wszystkim potrzeby.

Dzięki włączeniu się Związku OSP RP w kampanię edukacyjno-informacyjną w ramach partnerstwa należąca do XXXX marka XXXX przekaże łącznie 1 100 000 zł. Środki zostaną przeznaczone na „Rezerwę Natychmiastową Sprzętu i Wyposażenia” przeznaczonej dla OSP poszkodowanych w działaniach ratowniczych w przypadku wystąpienia nagłych sytuacji kryzysowych i katastrof znacznych rozmiarów, na doposażenie ich w niezbędne środki ochron osobistych i wyposażenia, które uległy zniszczeniu np. mundury, hełmy, buty, piły, rękawice itp. Część środków już wpłynęła.

Związek dołoży starań by sprzęt do potrzebujących OSP w takich przypadkach został dostarczony w ciągu 24 godzin.

Jednocześnie informujemy, że w ramach „Rezerwy Natychmiastowej Sprzętu i Wyposażenia”, ZOSP RP już doposażył jednostki OSP, które utraciły sprzęt podczas działań ratowniczo-gaśniczych prowadzonych w ostatnich miesiącach podczas pożarów znacznych rozmiarów i trąby powietrznej.

Ponadto kwota 200 tys. zł. plus dodatkowe środki finansowe będą dostępne w ramach ogólnopolskich konkursów organizowanych przez markę XXXX i zostaną przeznaczone na doposażenie Ochotniczych Straży Pożarnych.

O szczegółach dotyczących możliwości udziału jednostek OSP w konkursach poinformujemy w kolejnych komunikatach.

Nina Mirgos-Kilanowska
Rzecznik Prasowy
Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Strażacy – ochotnicy na puszkach z piwem? Część środowiska jest oburzona - Międzychód Nasze Miasto

Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto