Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zmiany w prawach konsumenta - o czym trzeba wiedzieć?

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
arch.
Zmiany mają służyć dostosowaniu przepisów do dynamicznie rozwijającego się świata cyfrowego, m.in. poprzez zwiększenie ochrony konsumentów zawierających umowy przez Internet. Nowelizacja ma także zapobiegać niekorzystnym zjawiskom, jak fikcyjne promocje, wprowadzanie produktów podwójnej jakości w różnych krajach, wykupywanie biletów na imprezy kulturalne lub sportowe przez boty czy udostępnianie przez przedsiębiorców niezweryfikowanych lub fałszywych opinii w Internecie. Ważną dla konsumentów zmianą jest również wprowadzenie nowych zasad reklamacji towarów.

Zmiany w prawach konsumenta - o czym trzeba wiedzieć?

1 stycznia weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów, wśród nich regulacje wprowadzające zmiany w ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług oraz w Kodeksie Cywilnym.

Wyprzedaże, promocje

W każdym przypadku obniżenia ceny połączonym z ogłoszeniem promocji czy wyprzedaży istnieje obowiązek wskazania obok aktualnej ceny także informacji o najniższej cenie jaka obowiązywała w okresie 30 dni poprzedzających obniżkę.

W sytuacji gdy produkt lub usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok obniżonej ceny przedsiębiorca powinien zamieścić też najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. W odniesieniu do towarów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia ustawodawca przewidział obowiązek uwidocznienia przez sprzedawcę aktualnej ceny oraz tej sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Zakaz wprowadzania towarów podwójnej jakości

Nowe przepisy zakazują wprowadzania na polski rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach Unii Europejskiej, jeśli będzie się od niego istotnie różnił, a występujące różnice (np. w składzie towaru) nie będą obiektywnie uzasadnione.

Nowe zasady reklamacji towarów - brak zgodności towaru z umową

Do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta, w tym w szczególności umów sprzedaży, umów dostawy oraz umów o dzieło będące towarem, zawieranych od 1 stycznia 2023 r. nie stosuje się przepisów Kodeksu Cywilnego dotyczących rękojmi. Zastosowanie znajdą natomiast przepisy Rozdziału 5a ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Nowe regulacje w miejsce pojęć takich jak wada fizyczna i prawna wprowadzają „niezgodność towaru z umową”. Przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności za brak zgodności towaru z umową, tylko wówczas, gdy konsument, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, został wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową oraz wyraźnie i odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy towaru.

Zgodnie z nowymi przepisami, konsument składając reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową w pierwszej kolejności może żądać jego naprawy lub wymiany. Złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny lub odstąpieniu od umowy będzie możliwe dopiero w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń, z wyjątkiem przypadków gdy brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony w postaci roszczenia o naprawę lub wymianę towaru na wolny od wad.

Korzystną dla konsumentów zmianą jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu produktu oraz wydłużenie przedawnienia roszczeń reklamacyjnych do sześciu lat.

Termin udzielenia odpowiedzi na reklamację

Co do zasady przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania (chyba że odrębny przepis stanowi inaczej). Jeżeli przedsiębiorca nie udzielił we wskazanym terminie odpowiedzi, uważa się, że uznał reklamację. Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi odpowiedź na papierze lub innym trwałym nośniku.

Większa ochrona dla kupujących online

Konsumenci muszą być jasno informowani, czy podmiot oferujący w Internecie towary lub usługi jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną.

Umożliwiając wyszukiwanie produktów przedsiębiorca musi wskazać jakie parametry decydują o kolejności wyszukiwanych wyników. Jeżeli na kolejność ma wpływ dokonanie płatności (wykupienie płatnej reklamy) przedsiębiorca ma obowiązek ujawnienia takich informacji.

Przedsiębiorca, który udostępnia recenzje/opinie o produktach, musi poinformować, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność. Przepisy zakazują zamieszczanie fałszywych opinii.

Zakazane jest także wykupywanie przez przedsiębiorców za pośrednictwem botów, a następnie odsprzedawanie konsumentom biletów na imprezy kulturalne lub sportowe.

Lepsza ochrona dla kupujących na pokazach i wycieczkach

Termin na odstąpienie od umowy zawartej z konsumentem poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki został wydłużony z 14 do 30 dni. Niestety zmiana nie obejmuje umów zawartych podczas badań i pokazów, w tym przypadku termin na odstąpienie od umowy nadal wynosi 14 dni.

Wprowadzono zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa pożyczki czy kredytu jest nieważna.

Istotna zmiana dotyczy również braku możliwości przyjęcia przez przedsiębiorcę płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy w przypadku zawarcia umowy podczas wycieczki albo nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta, albo pokazu, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.

Nowe regulacje wprowadziły możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.

Ilość zmian, które weszły w życie na początku stycznia jest spora. Zmiany te mają istotne znaczenie zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców.

W razie wątpliwości mieszkańcy powiatu gnieźnieńskiego mogą zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gnieźnie telefonicznie pod numerem 61 424 07 26 lub osobiście podczas dyżurów pełnionych w Starostwie Powiatowym w Gnieźnie przy ul. Jana Pawła II 9/10, 62-200 Gniezno w środy w godzinach 14.00 – 19.00 lub w piątki 8.30-13.30, pytania można również kierować na adres e-mail: [email protected].

Materiał został przygotowany wspólnie z Powiatowym Rzecznikiem Praw Konsumentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto