Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pomimo pandemii seniorzy wciąż chętnie biorą udział w podejrzanych pokazach. Dochodzi do oszustw

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
Pomimo pandemii seniorzy wciąż chętnie biorą udział w podejrzanych pokazach. Dochodzi do oszustw
Pomimo pandemii seniorzy wciąż chętnie biorą udział w podejrzanych pokazach. Dochodzi do oszustw Pixabay
Mimo trwającej pandemii koronawirusa pokazy nadal są organizowane i cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów. Niestety osoby w podeszłym wieku licznie uczestniczą w takich pokazach.

Konsumenci - przeważnie seniorzy - są na nie najczęściej zwabiani obietnicą bezpłatnych badań albo prezentów, a wychodzą z tzw. pakietami medycznymi, parafarmaceutykami czy produktami o właściwościach „zdrowotnych” za kilka lub kilkanaście tysięcy złotych.

- Podam przykład. Konsumentka kupiła na pokazie „uzdrawiający” materac za 8,5 tys. zł, wpłacając 5 tys. zł. zaliczki. Po dwóch dniach odstąpiła od umowy i w terminie odesłała zakup. Przedsiębiorca przez wiele miesięcy nie chciał zwrócić pieniędzy. Dopiero po interwencji rzecznika zwrócił zaliczkę wraz z odsetkami. Jednak nie zawsze sprawy kończą się pomyślnie dla konsumentów. Zdarzyło się, że w czasie oczekiwania na zwrot wpłaconej zaliczki przedsiębiorca zakończył działalność i zmienił adres

- opisuje Renata Boborowska-Paszczak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gnieźnie.

Problem sprzedaży podczas spotkań i prezentacji, w hotelach i restauracjach na terenie Gniezna jest niepokojący. Adresatami zaproszeń są osoby w podeszłym wieku, które udział w pokazie traktują jako formę rozrywki, w trudnym czasie pandemii.

Konsumenci zwracają się do rzecznika konsumentów z przeróżnymi problemami, poczynając od codziennych zakupów, przez korzystanie z usług telekomunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i remontowo-budowlanych. Podstawową formą działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów jest udzielanie bezpłatnych porad prawnych z zakresu prawa konsumenckiego mieszkańcom powiatu gnieźnieńskiego. Są to porady osobiste, telefoniczne i za pomocą e-maila. Trwająca od ubiegłego roku pandemia koronawirusa ograniczyła liczbę porad udzielanych w bezpośredniej obsłudze konsumentów jednak nie miała większego wpływu na ogólną liczbę porad. Mieszkańcy Gniezna i powiatu częściej korzystali z porad telefonicznych i e-mailowych.

Trzeba też wyjaśnić, że rzecznik konsumentów udziela porad prawnych i informacji prawnych wyłącznie konsumentom czyli osobom fizycznym, dokonującym z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością zawodową lub gospodarczą.

- Często oczekując pomocy dzwonią do mnie osoby prywatne, które kupiły samochód od innej osoby prywatnej. W takich sytuacjach rzecznik nie może pomóc. Podobnie też często dzwonią osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które pozostają w sporze z przedsiębiorcą. Niestety taka jest definicja konsumenta i rzecznik nie może zająć się sprawą

- wyjaśnia R. Boborowska-Paszczak.

Obok standardowych problemów konsumenckich pojawiły się zupełnie nowe, nieznane dotąd np. związane z instalowaniem mikroinstalacji fotowoltaicznych i rozliczeniami z Eneą.W takich sytuacjach na podstawie wniosków konsumentów, rzeczniczka występowała do przedsiębiorcy z interwencją. Taka interwencja rzecznika to początek instytucjonalnego sporu konsumenckiego i szansa na jego pomyślne zakończenie, bez konieczności kierowania sprawy na drogę sądową. Wiele spraw dotyczyło też zwrotu środków za niewykorzystane bilety lotnicze z powodu odwołanych lotów czy odwołanych wycieczek. Przewoźnicy deklarowali zwrot zapłaconych pieniędzy, ale w bliżej nieokreślonym terminie albo odsyłali konsumentów do innych podmiotów. W takich sytuacjach też konieczna była interwencja rzecznika konsumentów.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów do 31 marca rzecznik konsumentów przedstawia staroście sprawozdanie ze swojej działalności za rok ubiegły, w zakresie ochrony praw konsumentów.

- Z przygotowanego przeze mnie sprawozdania wynika, że najwięcej osób zgłaszało się w sprawach sporów związanych z reklamowaniem wadliwych towarów i to nie tylko obuwia ale także sprzętów gospodarstwa domowego, urządzeń elektronicznych i mebli. Konsumenci najczęściej nie odróżniają rękojmi od gwarancji. Uważają, że jedyną drogą do reklamacji towarów jest skorzystanie z gwarancji. Nadal wierzą, że mają możliwość zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym, mimo że przepis prawa który im na to pozwalał nie obowiązuje już od kilkunastu lat

- opisuje rzeczniczka.

Bardzo liczne problemy powstają w związku ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych i prowadzącymi tą działalność operatorami. Konsumenci skarżą się na problemy z dostępem do Internetu i jakością świadczonych w tym zakresie usług. Niezmiennie wiele sporów dotyczy jakości usług remontowych i budowlanych. Pocieszający jest natomiast spadek liczby spraw dotyczących działalności nieuczciwych firm, które podszywały się pod dotychczasowych dostawców prądu, gazu czy usług telekomunikacyjnych .Z pewnością poskutkowały kary i nagłośnienie tematu, które zwiększyło czujność konsumentów, ale też ograniczenia związane z pandemią.

Kontakt do Renaty Boborowskiej Paszczak, Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gnieźnie:

mail: [email protected]
tel. 506 140 375

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto