Publikacja zdjęć katedry w celach komercyjnych będzie odpłatna

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
Publikacja zdjęć katedry w celach komercyjnych będzie odpłatna
Publikacja zdjęć katedry w celach komercyjnych będzie odpłatna arch.
Udostępnij:
Rzecznik kurii zapewnia, że wykonywanie zdjęć katedry gnieźnieńskiej i innych zabytków, których wizerunek został zastrzeżony, w celach pamiątkowych, rodzinnych wycieczek i prywatnych albumów jest nadal możliwe. Zgoda ta dotyczy również wykonywania zdjęć ślubnych. Ks. Zbigniew Przybylski zaznacza, że podobne zastrzeżenia dotyczą wielu innych zabytków w Polsce.

Kuria Gnieźnieńska informuje, że wizerunek Katedry Gnieźnieńskiej, Drzwi Gnieźnieńskich, konfesji św. Wojciecha wraz z prezbiterium, kielichów romańskich oraz tzw. Złotego Kodeksu Gnieźnieńskiego zostały zarejestrowane jako graficzny znak towarowy przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej z pierwszeństwem od dnia 4 grudnia 2017 roku w następujących klasach towarowych i usługowych klasyfikacji nicejskiej: (16) dla materiałów drukowanych; materiałów piśmienniczych i wyposażenia edukacyjnego; (35) dla usług reklamowych, marketingowych i promocyjnych; publikowania online dla celów reklamowych; (41) dla usług wydawniczych i reporterskich; usług edukacyjnych - organizowania konferencji, wystaw i konkursów; usług w zakresie wystaw i prezentacji w celach edukacyjnych, kulturalnych, religijnych; publikowania online. W związku z powyższym, w/w wizerunki zostały objęte, na gruncie ustawy z dnia 30 czerwca 2000 roku Prawo własności przemysłowej, prawem ochronnym dla znaków towarowych.

Kuria zastrzega, że naruszenie prawa ochronnego do przedstawienia wymienionych wizerunków, w tym ich wykorzystanie bez zgody Archidiecezji Gnieźnieńskiej skutkować będzie podjęciem zdecydowanych działań ze strony kurii zmierzających do usunięcia stanu naruszenia oraz zaniechania takich naruszeń w przyszłości.

Na razie nie wiadomo, jakie koszty na rzecz kurii musiałaby ponieść osoba/instytucja, która chciałaby wykorzystać wizerunek katedry.

AKTUALIZACJA, GODZ. 14:45
- Oczywiście, że można umieszczać zdjęcia katedry i innych zabytków o zastrzeżonym wizerunku w mediach. Jak Państwo wiecie, wizerunek Katedry Gnieźnieńskiej, Drzwi Gnieźnieńskich, konfesji św. Wojciecha wraz z prezbiterium, kielichów romańskich oraz tzw. Złotego Kodeksu Gnieźnieńskiego zostały zarejestrowane jako graficzny znak towarowy przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej z pierwszeństwem od dnia 4 grudnia 2017 roku. Czy w tym czasie Państwa Redakcja miała jakieś problemy związane z umieszczaniem w/w wizerunków w mediach? Jak Państwo wiecie, zastrzeżenia dotyczą działalności zarobkowej - napisał do nas ks. Zbigniew Przybylski, rzecznik Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie