18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociąg Pendolino w Gnieźnie. Na dworcu powitali go spotterzy

IB
Pociąg Pendolino - na razie jeszcze prowadzony przez zwykłą lokomotywę w Gnieźnie zatrzymał się podczas przejazdu w nocy z 24 na 25 września.
Pociąg Pendolino - na razie jeszcze prowadzony przez zwykłą lokomotywę w Gnieźnie zatrzymał się podczas przejazdu w nocy z 24 na 25 września. Iza Budzyńska
W nocy pociąg Pendolino przejeżdżał przez Gniezno. Pomimo późnej pory, na peronie pojawiło się kilkoro miłośników kolei, wyposażonych w aparaty fotograficzne i telefony. Słynnego szybkiego pociągu nie tylko będzie można zobaczyć "w akcji" jeszcze przez najbliższe kilka miesięcy, ale też żadna z zaplanowanych na razie tras nie przebiega przez Gniezno, ani Poznań.

O tym, że pociąg będzie przez Gniezno przejeżdżał, rozeszły się właściwie pocztą pantoflową w ostatniej chwili. Mimo to na peronie dworca czekała grupa kolejowych spotterów - pasjonatów robiących zdjęcia pociągów i publikujących je w internecie. Czasu na obfotografowanie Pendolino w Gnieźnie było dosyć - skład zatrzymał się na peronie.

Pociąg przejechał tędy w drodze z toru testowego PKP w Żmigrodzie na targi TRAKO 2013 w Gdańsku. Pendolino nie może poruszać się po torach samodzielnie, nie ma jeszcze polskiej homologacji, więc skład ciągnęła zwykła lokomotywa.

- Pociągi Pendolino, czyli Express Intercity Premium mają stanowić nowy standard. Budzą skrajne reakcje w środowiskach kolejowych, od zachwytu po całkowitą krytykę. Z jednej strony mamy wreszcie nowe pociągi, które się prezentują, wyglądają w jakiś sposób. Z drugiej strony można to zrobić inaczej, ponieważ mamy już lokomotywy i wagony, które jeżdżą tak samo szybko, jak te słynne pendolino. Chociażby Husarze, które ciągną przez Gniezno pociągu Eurocity, też osiągają prędkość 250 km na godzinę. Druga sprawa, która często jest podnoszona, czyli sprawa "mercedesa na wiejskich drogach": nie mamy torów i nie mamy infrastruktury, która byłaby w stanie dopuścić pendolino0 do tej maksymalnej szybkości. W Polsce można jechać maksymalnie 160 km na godzinę, czasem podczas testów to jest 200 km i trochę więcej. Dlatego oprócz zakupu samego pendolino byłaby niezbędna renowacja całej infrastruktury. To są ogromne koszty, które można byłoby władować w coś innego - mówi Krzysztof Modrzejewski, pasjonat kolei. Przyznaje, że stracą na nowych rozwiązaniach mniejsze stacje, na których ekspresowe pociągu nie będą się zatrzymywać.

Tym, co odróżnia Pendolino od tradycyjnych pociągów, oprócz prędkości i opływowych kształtów, jest jak wyjaśnia Krzysztof Modrzejewski to, że każdy wagon ma własny system napędu.

Gnieźnianie korzystać częściej będą mogli z innego szybkiego pociągu Elf, który będzie obsługiwał trasy Kolei Wielkopolskich z Gniezna do Poznania już od grudnia. Będzie rozwijać prędkość do 150 km na godzinę i pokonywać tę drogę w czasie ok. 25 minut.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto