Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MPK Gniezno otrzyma pierwsze w historii spółki autobusy elektryczne. WIDEO

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
Wideo
od 16 lat
To pierwszy taki zakup w historii Gniezna. Prezydent Tomasz Budasz podpisał umowę z firmą Solaris na 10 autobusów elektrycznych. Elektryki zasilą tabor MPK, pierwsze z nich wyjadą na ulice miasta w ciągu 11 miesięcy. Po przeprowadzonym przez komisje przetargową skomplikowanym postępowaniu na zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ogłoszonym przez Miasto Gniezno, dokonano wyboru firmy Solaris Bus & Coach Sp. z .o.o.

Złożona propozycja - 29 mln 987 tys. 400 zł - zmieściła się w planowanym budżecie. 23 listopada 2023 w Urzędzie Miejskim w Gnieźnie prezydent Miasta Gniezna Tomasz Budasz podpisał umowę z Andrzejem Sienkiewiczem, dyrektorem sprzedaży krajowej, Solaris Bus & Coach na realizację tego zamówienia.

- Modernizacja transportu publicznego w Gnieźnie, poprawa jakości powietrza i obniżenie emisji CO2 to cele, które zamierzamy zrealizować właśnie dzięki tej strategicznej inwestycji. Jej realizacja nie byłaby jednak możliwa, gdyby nie pozyskane przez nas olbrzymie dofinansowanie z Narodowego funduszu Ochrony Środowiska. To ponad 18 mln zł

- mówi prezydent Gniezna Tomasz Budasz.

Fabrycznie nowe autobusy trafią do Gniezna w dwóch turach, pierwszych 5 autobusów ma być dostarczonych w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy (wraz z infrastrukturą do ładowania), kolejne 5, najpóźniej do marca 2025 r.

- To ogromny zaszczyt i jednocześnie odpowiedzialność, że po raz kolejny będziemy dostawcą autobusów miejskich dla przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Gnieźnie. Tym razem są to całkowicie bezemisyjne w miejscu użytkowania autobusy elektryczne, które z pewnością przyczynią się do poprawy jakości powietrza w mieście. Życzę wszystkim pasażerom i kierowcom gnieźnieńskiego MPK komfortowej i bezpiecznej jazdy. Władzom miasta i MPK gratuluję tej ważnej dla Gniezna inwestycji w lepszą przyszłość

- mówi Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży.

Każdy z 12-metrowych elektrycznych autobusów Urbino 12 electric będzie wyposażony w elektryczny silnik centralny i baterie Solaris High Energy. Ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in, a także przez pantograf. Gniezno postawiło na pantograf typu odwróconego, czyli urządzenie, które zamontowane jest na stacji ładowania i do ładowania baterii opuszcza się na dach pojazdu.

Gniezno kupuje w sumie 10 pojazdów Urbino 12 electric o długości około 12 metrów. Autobusy będą napędzane silnikiem bądź silnikami o łącznej mocy minimum 160 kW, które będą posiadały ogranicznik prędkości do 70 km/h oraz będą wyposażone w system rekuperacji energii. Pojemność magazynu energii ma pozwolić na przejechanie minimum 220 kilometrów na jednym ładowaniu, a sam magazyn ma być ładowany za pomocą złącza plug-in, ale także pantografu odwróconego.

Będą to pojazdy niskopodłogowe na całej długości, przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami i pasażerów podróżujących z wózkami dziecięcymi. Każdy z 10 autobusów będzie klimatyzowany i wyposażony w innowacyjny system informacji pasażerskiej. Na pokładzie będzie 31 miejsc siedzących, w tym 12 dostępnych z tzw. niskiej podłogi, czyli bez konieczności pokonywania dodatkowych stopni.

Poza zakupem autobusów zrealizowana zostanie infrastruktura do ładowania elektrobusów - 5 podwójnych ładowarek (o mocy od 50 do minimum 150 kW), które będą ładować autobusy poprzez złącze plug-in oraz 2 pojedynczych ładowarek mobilnych, zdolnych ładować pojazd z mocą od 22 do co najmniej 50 kW. Ładowarki zostaną wybudowane w zajezdni przy ul. Wesołej w Gnieźnie.

Zamówienie obejmuje także przeszkolenie co najmniej 20 kierowców i 10 mechaników wskazanych przez MPK.

- Zakup 10 nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą to niewątpliwie rewolucja technologiczna dla Spółki. Będą to zeroemisyjne autobusy, które zastąpią najstarsze pojazdy z lat 2002 - 2003 i dzięki temu zakupowi autobusy Spółki będą już w pełni ekologiczne. Najniższą normą emisji spalin, którą będą spełniać pozostałe autobusy Spółki będzie norma Euro V

- mówi Wojciech Gulczyński prezes gnieźnieńskiego MPK.

Solaris Urbino 12 Electric Solarisy Urbino electric to niezwykle ciche, całkowicie bezemisyjne autobusy, które gwarantują niskie koszty eksploatacji. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym operacyjność autobusów elektrycznych jest nieograniczona i wynosi nawet 24 godziny na dobę. Dodatkowo niski poziom emisji hałasu i drgań sprawia, że autobusy bateryjne są szczególnie pożądane w centrach miast. Solaris Urbino electric to „Autobus roku 2017”.

Przedsięwzięcie realizowane jest przy wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 18 757 571 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto