Decathlon to producent sprzętu sportowego i sieć dużych sklepów sportowych, z placówkami zlokalizowanymi na całym świecie. W 2008 roku sieć zaczęła usprawniać swój biznes, dzięki wprowadzeniu technologii radiowego przesyłu danych. Pozytywne wyniki testów sprawiły, że doszło do przełomu – wykorzystanie RFID stale się poszerzało, aż w 2014 r. tagi RFID stały się narzędziem obsługi sklepów. Na tym jednak nie koniec – celem stało się wprowadzenie RFID we wszystkich sklepach Decathlonu.
Technologia radiowego przesyłu danych pomaga sieci usprawniać procesy kasowe, pozwalajac wygospodarować oszczędności w czasie pracy zespołów. To oznacza, że pracownicy mogą poświęcić go więcej na obsługę klientów i pomoc im w wyborze odpowiednich produktów. Wprowadzenie technologii RFID umożliwia również bieżącą kontrolę stanów magazynowych i identyfikację konkretnych produktów na stanowiskach kasowych, co przekłada się na eliminację kradzieży. Największą korzyścią jest jednak przyśpieszenie procesu inwentaryzacji – teraz dzieje się ona 5 razy szybciej niż kiedyś.
Program „100% RFID” ma na celu dalsze poprawianie jakości działania Decathlonu. Otwiera on przed siecią możliwość uruchomienia nieznanych dotąd rozwiązań, takich jak autonomiczna inwentaryzacja z wykorzystaniem robotów czy czytników RFID umieszczonych pod sufitem. Co więcej, już wkrótce możliwe stanie się zastosowanie w pełni przyjaznych samoobsługowych kas, w których nie będzie konieczności używania skanerów do skanowania produktów, co dwukrotnie skróci czas spędzony przy kasie.
Zastosowane rozwiązania pokazują, że Decathlon to nie tylko producent i dystrybutor sprzętu sportowego, ale również niezwykle innowacyjna firma, która nie boi się sięgać po nowoczesne technologie.
Od dwóch lat w Decathlonie funkcjonują samoobsługowe kasy. - Tak na 100% działają w naszych sklepach od dwóch miesięcy. Ich działanie polega na tym, że artykuły, które chcemy zakupić, wkładamy do koszyka. Nie trzeba używać skanera, bo skanowanie odbywa się automatycznie i pojawia się. Następnie możemy zapłacić kartą płatniczą – tylko taka płatność jest możliwa w tym przypadku – informuje Grzegorz Smoczyk, lider sklepu Decathlon w Gnieźnie, który podkreśla, że na terenie sklepu są dwie kasy samoobsługowe i jedna tradycyjna.
Pomimo tego, że działanie kas jest banalnie proste, to część osób ma wewnętrzne opory przed korzystaniem z tego urządzenia. W sklepie w Gnieźnie, pomimo ustawienia dwóch kas samoobsługowych, wciąż 46% transakcji odbywa się za pomocą gotówki.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?