Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gra miejska "Gniezno Szlakiem Tajemnic"

Red.
Gra miejska "Gniezno Szlakiem Tajemnic"
Gra miejska "Gniezno Szlakiem Tajemnic"
Kilkadziesiąt osób wzięło udział w grze miejskiej "Gniezno Szlakiem Tajemnic", przygotowanej w sobotę przez Klub Fantastyki Fantasmagoria. Wykonując zadania gnieźnianie poznawali historię swojego miasta.

Do udziału w tym przedsięwzięciu zgłosiło się 18 pięcioosobowych drużyn. Zgodnie z regulaminem, ze względów organizacyjnych mogło w grze wystartować drużyn 12.

Gra miejska osadzona była w realiach Gniezna przełomu XIX i XX wieku, nawiązując do miejsc i postaci. Głównym celem uczestników było odnalezienie na końcu tajemniczego największego skarbu miasta. A dowiedzieli się o nim ze spreparowanego listu, który napisać miał Jan Bernard Lange - postać autentyczna, księgarz i wydawca, którego firma z siedzibą w Gnieźnie znana była wówczas bardzo szeroko. Każda drużyna dostała na początek pakiet składający się z listu i mapy, wyglądającej jak stworzona co najmniej prawie sto lat temu.

Od Miejskiego Ośrodka Kultury, czyli dawnej siedziby loży masońskiej, do Młyna, gdzie dziś mieści się klub muzyczny, trasa prowadziła przez miejsca związane z historią Gniezna. Był więc wówczas właściwie nowy dworzec kolejowy, Apteka pod Lwem, miejsca, gdzie znajdowała się synagoga, czy cmentarz ewangelicki. W każdym z tych punktów mieli do wykonania zadania - wymagające zarówno wiedzy, choć niekoniecznie czysto szkolnej, jak i spostrzegawczości, zręczności, czy kreatywności.

Ekipy rozpoczęły swoją przygodę w dawnej loży masońskiej, czyli obecnym Miejskim Ośrodku Kultury. Tam musiały wykazać się spostrzegawczością i wskazać na zdjęciach gnieźnieńskie kamienice, na których widnieją symbole wolnomularskie. Następnie za pomocą pióra, stalówki i atramentu trzeba było przygotować ogłoszenie do gazety w starym stylu, dbając o językowe realia. W nagrodę śmiałkowie otrzymali mapę i list.

Kolejne lokacje przynosiły nowe wyzwania. Na terenie dawnej gminy żydowskiej gracze musieli wypełnić formularz zgody na budowę golema, a potem go skonstruować. Przy gnieźnieńskim dworcu trzeba było pomóc parze inżynierów kolejnictwa zaplanować trasę nowych torowisk. Przy „Aptece pod lwem” należało wykazać się znajomością niekonwencjonalnych metod leczenia oraz przygotować napar o odpowiedniej barwie. Niedaleko wejścia do Parki Miejskiego, gdzie kiedyś znajdował się cmentarz ewangelicki, czekała na uczestników specjalna krzyżówka oraz grabarz z niecodzienną łamigłówką.

Na mecie, czyli w dzisiejszym Klubie Młyn, gracze spotkali parę duchów, które na skutek własnych grzechów nie mogą dostąpić zbawienia. By im pomóc, należało rozwiązać zagadkę worków z mąką, które nieznacznie różniły się między sobą wagą. Na koniec śmiałkowie mieli wskazać, w którym z dzisiejszych budynków znajdowała się niegdyś drukarnia J. B. Langego. Poprawna odpowiedź pozwoliła im poznać zawartość kufra. W nim czekały: drobne upominki za ukończenie gry oraz testament księgarza, który mówił:
"Myślę, że rozumiesz już teraz. Wysłałem Cię w poszukiwanie tego, co nakręca mechanizm świata, a nagrodą miał być czekający na Ciebie skarb. Nie bądź zaskoczony: to nie o żaden przedmiot chodzi, ani też miejsce na mapie. Sam zrozumiałem rzecz prostą - to ludzie, ze swoją wolą, marzeniami i porywami serca, ze swymi pragnieniami, by czynić świat lepszym są jego największym skarbem"...

Najlepszą drużyną okazała się ekipa „Gnieźnieńscy Humani”, która zdobyła 26,5 punktów i to właśnie jej członkowie otrzymali nagrody główne – gry planszowe. Kolejne ekipy w klasyfikacji, to: „XXX”, „Kornelia i czworo Szymonów”, „Uliczna gwardia Bolka i Lolka”, „sWr”, „Gońcy”, „Kilina i spółka”, „Życiodło”, „Podróżnicy”, „Dreptaki”, „Nocne koty” oraz „Fryty z McDolca”. Bez względu jednak na wynik, każda ekipa spisała się świetnie, a różnice punktowe były minimalne. Nagrodę książkową za najlepszy strój otrzymała Anna Tubacka.

Grę Miejską przygotowało dwunastu członków Klubu Fantastyki Fantasmagoria, czyli: Daria Kamińska, Daria Zjawińska, Iza Budzyńska, Magda Gronek, Tomasz Antosik, Adam Komosa, Mateusz Szuba, Bartek Gruszczyński, Mateusz Wierzbicki, Łukasz Kaczmarek, Piotr Dudek i Wiktor Koliński.

Organizatorzy dziękują Miejskiemu Ośrodkowi Kultury za pomoc organizacyjną, a Klubowi Młyn i Zespołowi Państwowych Szkół Muzycznych w Gnieźnie za udostępnienie lokacji.

Gra miejska "Gniezno Szlakiem Tajemnic" została dofinansowana ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Narodowego Centrum Kultury – Dom Kultury+ Inicjatywy lokalne 2014 i była realizowana w ramach projektu „Fyrtel VI Stanów Skupienia Kultury” Miejskiego Ośrodka Kultury w Gnieźnie.

od 7 lat
Wideo

Zmarł wybitny poeta Ernest Bryll

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto